Sirna Therapeutics otrzymała dwa nowe patenty na siRNA
25.07.2005

United Kingdom Patent Office przyznało dwa nowe patenty wiodącej w sektorze siRNA firmie Sirna Therapeutics. Dotyczą one siRNA używanego w terapii starczego zwyrodnienia plamki żółtej (AMD) i wirusowego zapalenia typu C (HCV). Patenty te nie odnoszą się do specyficznych sekwencji czy modyfikacji chemicznych a dotyczą wszelkich siRNA i wszelkich modyfikacji chemicznych. Firma posiada na świecie wiele patentów chroniących wykorzystanie siRNA w różnych terapiach: Choroba Parkinsona, HBV, HCV, Choroba Huntingtona, HIV, asthma, choroby układu oddechowego, NOGO i receptory NOGO (uszkodzenia rdzenia kręgwego), cukrzyca, nowotwory.

Pozyskanie nowych patentów jeszcze bardziej umacnia firmę na wiodącej pozycji w tym sektorze. Pierwszy z patentów dotyczy wszelkich siRNA z jedną lub wieloma modyfikacjami chemicznymi kierowanych przeciwko genowi kodującemu VEGF. Tytuł tego patentu to: “RNA Interference Mediated Inhibition Of Vascular Endothelial Growth Factor And Vascular Endothelial Growth Factor Receptor Gene Expression Using Short Interfering Nucleic Acid (siNA)” (UK Patent No. GB2406569). Zastrzeżenia w tym patencie nie odnoszą się do żadnej szczególnej sekwencji ale ogólnie chronią jakiekolwiek użycie dowolnego siRNA skierowanego przeciwko wymienionym molekułom. Uzyskanie tego patentu pozostaje w ścisłym związku z badaniami prowadzonymi przez Sirna Therapeutics odnośnie AMD. Otrzymanie patentów pozwoli firmie na rozwinięcie badań i uzyskanie dominującej pozycji w badaniach nad tą chorobą. Drugi patent dotyczy terapii wirusowego zapalenia typu C (HCV). Podobnie do zastrzeżeń w pierwszym nie określono w nim specyficznej sekwencji ani modyfikacji. Jego tytuł to: “RNA Interference Mediated Inhibition of Hepatitis C Virus (HCV) Gene Expression Using Short Interfering Nucleic Acid (siNA)” (UK Patent No. GB2397062). Patent ten dotyczy całego genomu wirusa, i produkty jego ekspresji. Jest to pierwszy patent tego typu patent odnoszący się do HCV. Patenty te są kontynuacją i niejako rozszerzeniem dwóch poprzednich patentów uzyskanych przez Sirna Therapeutics w tym roku. Pierwszy z nich dotyczył modyfikacji strukturalnych i chemicznych siRNA niezbędnych do tworzenia terapeutyków opartych na siRNA. Drugi z patentów dotyczył modyfikacji chemicznych siRNA kierowanego przeciwko receptorowi naczyniowo- śródbłonkowego czynnika wzrostu (VEGFR). Oba patenty wynikają z własnych osiągnięć naukowych w Sirna i dostarczają kolejnych dowodów na najwyższą biegłość Sirna w chemii i biologii RNA. Wierzymy, że wydanie w UK tych szerokich patentów jest oznajmieniem przyszłych patentów, które spodziewamy się dostać w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie. Patenty te dołączyły do ponad 40 wydanych patentów dotyczących chemii i biologii RNA i służą pokazywaniu wiodącej pozycji Sirna w tym sektorze ogłosił Howard W. Robin, prezes Sirna Therapeutics. Obecnie Sirna jest właścicielem 43 ogłoszonych patentów. Kolejne 250 jest w zgłoszonych do opatentowania. Patenty Sirna Therapeutics: 10 zgłoszonych dotyczących siRNA i mikro-RNA, jeden otrzymany i 10 zgłoszonych dotyczących siNA „No-Ribo”, 5 zgłoszonych dotyczących wielofunkcjonalnych siRNA, 23 ogłoszone dotyczące Chemii i Dostarczania Oligonukleotydów, 15 ogłoszonych dotyczących Produkcji Oligonukleotydów, 3 ogłoszone i ponad 100 zgłoszonych dotyczących wykorzystania siRNA przeciwko specyficznym genom.