Projekt Strategii rozwoju nauki w Polsce do 2015 r
17.04.2008
Ministerstwa nauki i Szkolnictwa Wyższego opublikowało na swoich stronach projekt Strategii rozwoju nauki w Polsce. projekt opisuje zmiany do 2015 roku.

Aktualny projekt dokumentu Strategia rozwoju nauki w Polsce do 2015 roku został przesłany do do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Możemy w niej przeczytać, iż w rozwoju dyscyplin naukowych (mierzonych przez udział w swiatowej puli publikacji i cytowan) specjalnoscia Polski sa nauki scisłe, w szczególnosci fizyka, chemia, matematyka, astrofizyka, a w mniejszym stopniu także nauki inynieryjne. Niższy (lub niski) jest udział nauk biologicznych, medycznych i rolniczych; nauki społeczne i humanistyczne, choc ich udział i poziom cytowan wzrastaja, pozostaja domena nauki krajowej. W strukturze dyscyplinowej mierzonej proporcjami pomiedzy artykułami naukowymi, Polska ma najniższy odsetek publikacji nauk biologicznych wsród panstw OECD (nauki biologiczne; fizyczne; inżynieryjne i matematyka; nauki społeczne: Polska – 30,3%; 56,3%; 9,1%; 4,3%; średnia OECD – 51,8%; 28,2%; 10,7%; 9,3%).

Przejście do konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy w kraju tradycyjnie bazującym na gospodarce rolniczej i przemyśle ciężkim oraz po długim okresie silnego, ciągłego upolityczniania nauki, jest szczególnie trudne. Jest wiele działań jakie w związku z tym musza zostać podjęte, ale główny nurt zmian będzie skierowany na unowocześnienie i promocje dziedzin stanowiących nośniki współczesnej gospodarki opartej na dziedzinach wiedzy, jakimi są nauki biologiczne (rozwój i wykorzystanie osiągnięć współczesnej biotechnologii w medycynie, rolnictwie i ochronie środowiska), nauki technologiczne (rozwój i wykorzystanie nanotechnologii, wytwarzania nowych materiałów i metamateriałów oraz ich zastosowania w przemyśle i gospodarce) i technologie informacyjne (zastosowanie nowych technik i technologii informatycznych w przemyśle i organizacji życia społecznego). Kluczowa sprawa jest wybór w tych dziedzinach właściwych priorytetowych kierunków i programów badawczych o najwyższym stopniu zaawansowania know how dokonany w Krajowym Programie Badan Naukowych i Prac Rozwojowych. Natomiast za odpowiednia ich realizacje będzie odpowiadało Narodowe Centrum Badan i Rozwoju. Instytucja ta jest państwowa osoba prawna, wdrążająca politykę naukowa i innowacyjna, przez realizacje priorytetowych dla interesów państwa programów badawczych i prac rozwojowych. Badania podstawowe będą utrzymane na poziomie zapewniającym rozwój nauki jako działalności poznawczej, a ich finansowanie stanowi domenę mecenatu państwowego. Za odpowiednie wykorzystanie środków w tym zakresie będzie odpowiadało Narodowe Centrum Nauki, którego powołanie przewiduje sie w najbliższych dwóch latach.

Źródło: MNiSW