Pracownia biologii molekularnej XXI wieku
24.06.2004
Pracownia Biologii Molekularnej Roślin w Instytucie Chemii Bioorganicznej PAN w Poznaniu kierowana przez Prof. A.Legockiego zajmuje się badaniem symbiozy pomiędzy roślinami motylkowatymi a bakteriami wiążącymi azot.

Ze względu na duży udział roślin motylkowatych w diecie (motylkowate dostarczają 1/3 białka populacji ludzkiej) i udział w ekologicznym rolnictwie – badania Pracowni mają również odniesienia praktyczne. Bieżące projekty badawcze dotyczą następujących zagadnień;
  • identyfikacja genów zaangażowanych w proces symbiozy roślina motylkowata – bakterie wiążące azot, poznanie struktury oraz profilu ekspresji tych genów
  • genetyczna analiza regionu nodulacyjnego Bradyrhizobium sp. kontrolującego syntezę czynnika NOD – morfogenu odpowiedzialnego za inicjację rozwoju merystemu brodawki korzeniowej.
  • filogenetyczna analiza genów roślinnych i bakteryjnych zaangażowanych w symbiotyczne oddziaływanie w celu poznania korelacji w ewolucji obu parterów badanego systemu.
  • metabolizm żelaza, rola tego pierwiastka w stresie oksydacyjnym, molekularne podłoże podobieństw pomiędzy symbioza a patogenezę.
  • opracowanie roślinnych systemów ekspresji białek dla celów biotechnologicznych (farmacutycznych, rekombinowane szczepionki).
  • W ostatnich latach nastąpił rozwój nowych dziedzin jak genomika (struktura genomu, biologia genomu i jego ewolucja), biologia systemowa, metody masowego skriningu (HTS) biologicznego, bioinformatyka. Z tego powodu Pracownia stara się pozyskać nowy sprzęt i nowe wyposażenie i wdraża nowe technologie i metody badawcze. Dzięki wsparciu finansowemu Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej w ramach programu MILAB Pracownia jest w pełni przygotowana do zastosowania nowych technologii. Roczna modernizacja Pracowni zostanie zakończona w bieżącym miesiącu. Obecnie w każdym z czterech pokoi laboratoryjnych są urządzone cztery stanowiska do pracy z komputerem, większość z nich jest wyposażona już w komputery. W klimatyzowanych pomieszczeniach znajdują się komory o laminarnym przepływie powietrza – do prac mikrobiologicznych a jeden z pokoi o stabilizowanej temperaturze jest desygnowany do prac z macierzami. Pracownia dysponuje też kompletnym wyposażeniem do analizy do 768 cDNA na macierzy, samodzielnego wykonywania takich macierzy i bioinformatycznej analizy sekwencji (adnotacji nowych genów). Jak mówi dr Jan Podkowinski - "[...] po zakończeniu modernizacji, można lepiej wykorzystać nowe technologie i nowoczesny sprzęt oraz służyć całemu środowisku naukowemu - tak dzieląc się swoimi doświadczeniami, jak i podejmując współpracę".