Polskie firmy biotechnologiczne w projekcie PEPLASER
02.03.2009
Trzyletni projekt PEPLASER to europejska inicjatywa badawcza, której celem jest opracowanie innowacyjnej technologii i aparatury do syntezy peptydów w fazie stałej.
PEPLASER jest finansowany przez Unię Europejską w ramach 7. Programu Ramowego, a jego budżet wynosi 3 mln euro. W jego realizacji wezmą udział dwie polskie spółki: Selvita z Krakowa oraz BioInfoBank Institute z Poznania.

Projekt będzie realizowany przez 11 grup naukowych z Niemiec, Austrii, Polski i Bułgarii. Koordynatorem projektu jest dr Frank Breitling z Niemieckiego Instytutu Badań nad Rakiem w Heidelbergu (DKFZ), który jest współwynalazcą technologii i prototypu maszyny do drukowania peptydów.

Grupa badawcza z krakowskiej biotechnologicznej firmy Selvita będzie odpowiedzialna za analizy dostępnych sekwencji peptydów antybakteryjnych, poszukiwanie fragmentów proteinowych odpowiedzialnych za indukcję cytokin, przewidywanie toksyczności peptydów bakteryjnych oraz cytotoksyczności peptydów indukujących apoptozę. Natomiast zespół z BioInfoBank Institute ma się zająć tworzeniem oprogramowania dla genomiki i proteomiki, dotyczącego m.in. inżynierii białkowej, konstruowania molekuł na potrzeby nowych leków oraz tworzenia nowych narzędzi bioinformatycznych mających zastosowanie przy sekwencjonowaniu czy generowaniu nowych enzymów.

Źródło: strona internetowa firmy Selvita (www.selvita.com)