Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Polacy nie wierzą w rodzimą innowacyjność
12.05.2009
Zaledwie 42 procent Polaków wierzy, że w ciągu najbliższych kilku lat rodzimy produkt może zdobyć światowe uznanie dzięki swojej innowacyjności
- takie pesymistyczne nastawienie rodaków płynie z najnowszego raportu "Innowacje z Polski" przygotowanego przez firmę doradczą On Board PR we współpracy z PBS DGA. Jeszcze bardziej zaskakuje fakt, że negatywne podejście prezentowali najmłodsi respondenci (15-17 lat), z których aż 60 procent nie widzi szans naszych przedsiębiorców i naukowców na globalny sukces.

Przewaga optymistów nad pesymistami zauważalna była przede wszystkim w grupie wiekowej 18-39 lat.

- Poziom sceptycyzmu rośnie wraz z wiekiem – mówi Tomasz Dziedzic z PBS DGA. – Najwyższy poziom osiąga wśród osób powyżej 59 roku życia. Zaledwie 28 procent z nich uważa za prawdopodobne światowe sukcesy polskiej firmy związane z innowacją.

- Tak wysoki poziom sceptycyzmu społeczeństwa to ważny sygnał dla instytucji promujących przedsiębiorczość i innowacyjność w Polsce - komentuje Norbert Kilen z On Board PR – Warto nagłaśniać konkretne sukcesy polskich firm i ośrodków naukowych. Informacje o nich nie docierają do wszystkich, a brak ich świadomości utrudnia tworzenie sprzyjającego klimatu do powstawania nowych przedsięwzięć o globalnych ambicjach.

Powstaje jednak pytanie, co nagłaśniać?! Na liście krajów, które mogą pochwalić się wdrożeniami najnowszych technologii, rozwiązaniami sprzyjającymi komercjalizacji ciekawych projektów Polska plasuje się na szarym końcu. Według rankingu European Innovation Scoreboard 2008 ze stycznia b.r. wyprzedzają nas pod tym względem nie tylko zachodni sąsiedzi, ale nawet Słowacja i Węgry.

Pomimo fatalnych wyników w sukces w innowacji wierzą głównie osoby z wyższym wykształceniem. Optymizm w tym zakresie wykazało aż 61 procent respondentów. Takie same nadzieje miało także 58 procent przedsiębiorców i właścicieli firm.

Wśród branż, w których Polacy upatrują ewentualną szansę na światowe uznanie zdecydowany prym wiedzie medycyna i farmacja. 27 procent ankietowanych wskazało, że właśnie w nich istnieje potencjał stworzenia przełomowego produktu. Następne pozycje zajęły informatyka/internet/telekomunikacja (25 procent), produkcja żywności i napojów (15 procent) oraz chemia i technologie związane z budownictwem (11 procent). Pozostałe sektory gospodarki zanotowały mniej niż 10 procentowe poparcie (wśród branż wymienionych w ankiecie nie było biotechnologii).

- Sądzę, że nie mamy wyjścia – jeżeli chcemy zająć miejsce we współczesnym świecie odpowiadające nowym ambicjom, musimy jako społeczeństwo doprowadzić do tego całą grupę polskich firm innowacyjnych, co odniesie sukces w skali globalnej. Tak stać się musi i wierzę, że tak się stanie, chociaż będzie to proces bardzo trudny i wieloletni. A to, że możemy liczyć przede wszystkim na medycynę i farmację jest dla mnie oczywiste, bo takie są parametry światowe, zwłaszcza medycyna przez swoją z natury apolityczność, ma relatywnie mniejsze zaległości – uważa prof. Jan Lubiński, koordynator Polskiej Platformy Innowacyjnej Medycyny, prezes firmy Read-Gene.

Raport opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone w marcu 2009 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie 1080 dorosłych mieszkańców Polski.
KOMENTARZE
Newsletter