Plan działań ukierunkowany na rozwój agrobiotechnologii i biotechnologii przemysłowej
25.03.2008
Minister Barbara Kudrycka zatwierdziła plan działań ukierunkowany na rozwój agrobiotechnologii i biotechnologii przemysłowej. Autorami planu są członkowie interdyscyplinarnego Zespołu do Spraw Rozwoju Biogospodarki.
W jego przygotowaniu współuczestniczyli także prof. Stefan Malepszy, członek Komitetu Polityki Naukowej i Naukowo-Technicznej Rady Nauki, a także grupa zaproszonych ekspertów oraz przedstawiciele Ministerstw: Gospodarki, Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Środowiska. Plan zostanie wykorzystany do opracowania programu wykonawczego rozwoju agrobiotechnologii i biotechnologii przemysłowej w Polsce - na okres od 5 do 7 lat. Stanowi on także uzupełnienie planu działań ukierunkowanego na rozwój biotechnologii medycznej.

Plan działań ukierunkowany na rozwój agrobiotechnologii1) i biotechnologii przemysłowej2)

1. Działalność badawcza i rozwojowa, w tym strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych:
1.1.Agrobiotechnologia

1.1.1. Markery DNA cech produkcyjnych, funkcjonalnych i jakości surowców u roślin i zwierząt dla przyspieszenia postępu wiedzy w obszarze biologii.

1.1.2. Metody biotechnologiczne wykorzystujące podwojone haploidy i zaawansowane kultury tkankowe, mające na celu zwiększenie efektywności tworzenia nowych odmian roślin.

1.2. Biotechnologia przemysłowa

1.2.1. Unikatowe i ulepszone biokatalizatory, metabolity i mikroorganizmy nowej generacji jako niezbędne narzędzia w bioprocesach.

1.2.2. Produkcja biomateriałów i polimerów biodegradowalnych.

1.2.3. Zintegrowane biorafinerie3) – bioprocesy dla nowej generacji biopaliw ciekłych i gazowych oraz odzysku składników o wartości dodanej z produktów ubocznych i odpadów.

2. Działania  systemowe (usprawniające):
2.1. Regulacje prawne, w tym:

2.1.1. Adaptacja do polskich warunków odpowiednich przepisów prawnych Unii Europejskiej w obszarze dotyczącym organizmów genetycznie zmodyfikowanych, mająca na celu wprowadzenie zgodności naszego prawa z prawem unijnym.

2.1.2. Wprowadzenie do projektu nowej ustawy, znanej pod nazwą „Prawo o GMO”, zmian usuwających nadmierną restrykcyjność wobec podmiotów prowadzących badania naukowe w zakresie GMO oraz podmiotów gospodarczych wykorzystujących GMO.

2.2. Podjęcie działań legislacyjno-administracyjnych, w tym:

2.2.1. Uwzględnienie w pracach organów Rady Nauki definicji biotechnologii zaproponowanej przez Zespół i zaakceptowanej przez kierownictwo MNiSW.

2.2.2. Inspirowanie i silne wspieranie restrukturyzacji sektora zwanego „przemysłem nasiennym”, będącego w kompetencji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Ma to duże znaczenie dla wywołania efektów dwojakiego rodzaju: (1) zmiany bardzo niekorzystnych relacji finansowania badań i innowacji przez gospodarkę w ogóle, a w rolnictwie w szczególności, (2) zwiększenia wykorzystania agrobiotechnologii w rolnictwie. Wysokość obrotów tego przemysłu jest szacowana na ca. 1 mld zł rocznie, ale projekty celowe i rozwojowe ukierunkowane na zastosowanie w praktyce występują incydentalnie. Wynika to głównie ze struktury własności i finansowania parabudżetowego tej działalności.

2.2.3. Podjęcie działań na rzecz powołania struktury koordynującej krajową działalność B+R w dziedzinie biotechnologii.

1)wg OECD (2006) agrobiotechnologiaobejmuje: technologie modyfikacji genetycznych (roślin i zwierząt), klonowanie organizmów żywych, selekcje z użyciem markerów molekularnych, diagnostykę (mikromacierze DNA i białek oraz czujniki biologiczne dla potrzeb wczesnego/precyzyjnego wykrywania chorób), technologie produkcji paliwa z biomasy, biorolnictwo.

2)wg OECD (2006) biotechnologia przemysłowa obejmuje: technologie bioprzetwarzania (procesy przemysłowe oparte na czynnikach biologicznych stymulujących proces), biokatalizę, fermentację, bioprodukty (produkty wytwarzane z wykorzystaniem surowca biologicznego), biomateriały, biotworzywa, biopaliwa, chemikalia luzem (bulk chemicals) i chemikalia wysokowartościowe (fine chemicals) pochodzenia biologicznego czy nowe materiały pochodzenia biologicznego.

3)Biorafinerie -  integrują różnorakie procesy jednostkowe w celu uzyskania poszczególnych produktów, takich jak pożądane związki chemiczne, biopaliwa, ciepło czy energia elektryczna.  Brak jest danych na temat inwestycji  na rzecz pilotażowych biorafinerii realizowanych w Polsce.