Odkryto nowy gen na raka
23.10.2008
Naukowcy z Cold Spring Harbor Laboratory i z University of Washington odkryli nowy gen supresorowy nowotworów, który jest nieobecny lub nieaktywny w ok. 60% z raków piersi. Dotyczy to również raka płuc. Odkrycie genu DBC2 (ang. Deleted in breast cancer 2) jest wysoce istotne, ponieważ DBC2, jest wśród genów supresorowych tym, który jest związany z występowaniem sporadycznego raka piersi. Sporadyczne zachorowania stanowią ok. 90% wszystkich form raka, w tym raka piersi, w przeciwieństwie do dziedzicznych form raka, który stanowi niewielki procent . Badania przeprowadzone przez naukowców pokazały, żeobecność białka Dbc2, produkowanego w komórkach rakowych raka piersi, zabija te komórki albo zatrzymuje ich wzrost. Ta sama grupa naukowców w 1997 roku prowadzona przez dr Michaela Wiglera zidentyfikowali jeden z innych genów supresorowych (zwanego PTEN), który również związany jest ze sporadycznym rakiem piersi. W 1981 roku odkryli oni pierwszy onkogen, zwany RAS. W 1990 roku grupa naukowców z University of Washington odkryli pierwszy gen (BRCA1) powiązany z dziedziczeniem raka piersi.

Masaaki Hamaguchi, Jennifer L. Meth, Christine von Klitzing, Wen Wei, Diane Esposito, Linda Rogers, Tom Walsh, Piri Welcsh, Mary-Claire King and Michael H. Wigl