Nowy sposób na raka
20.05.2008
Naukowcy odkryli, że guzy mają wbudowany mechanizm, który chronią je przed szkodliwym działaniem ciepła oraz obniżają skuteczność ciepła i napromieniowania. Napromieniowanie jest podstawą leczenia raka, ale nie zawsze jest wystarczająco skuteczne. Poprzednie badania wykazały, że hipertermia jest jedną z najbardziej skutecznych sposobów aby zwiększyć śmiertelność komórek przez napromieniowanie. Wyniki ostatnich badań wykazują, że ciepło także wzmacnia aktywność enzymu, zwanego telomerazą, obecnego w komórkach rakowych. Telomeraza pomaga chronić komórki przed uszkodzeniami powodowanymi stresem i pozwala niektórym z nich przetrwać. Użycie związków chemicznych, które hamują telomerazę pokazało, że w ten sposób komórki rakowe stają się łatwiejsze do zniszczenia przez hipertermię i napromieniowanie. Telomeraza pomaga naprawić końce chromosomów przez utrzymanie stabilności telomerów po podziałach komórkowych. Bez niej. liczba podziałów jest ograniczona. Telomeraza jest nieaktywna w większości normalnych komórek ludzkich, aktywna zaś w większości komórek rakowych, które dzięki jej obecności ulegają proliferacji. W tych badaniach, zauważono, że podwyższona temperatura zwiększa aktywność telomerazy w komórkach rakowych. Naukowcy odkryli, że jeśli najpierw dezaktywują telomerazę, a następnie podwyższą temperaturę komórek rakowych, skuteczność napromieniowywania będzie większa. Z trzech przebudowanych związków chemicznych, GEN163L, najmocniej hamował telomerazę.

Agarwal M., Pandita S., Hunt C. R., Pandita T.K., Shay J. W. Cancer Research 2008 68: 3370-3378