Nowy sposób diagnozowania ataku serca
24.04.2008
Wiele ofiar ataku serca, szczególnie kobiety, ma niespecyficzne objawy. Powoduje to, że pomoc medyczna może być udzielona za późno, co może skutkować trwałym uszkodzeniem mięśnia sercowego. Wczesne zdiagnozowanie ataku serca możliwe będzie już dzięki kilku kroplom śliny i nowemu nano-bio-chipowi. Pomysł ten przedstawiono na ostatnim spotkaniu American Association for Dental Research. Nano-bio-chip w przyszłości może być używany do analizowania śliny pacjenta w ambulansie, w gabinecie dentystycznym albo w aptece, pomagając w ten sposób ratować życie i chronić przed szkodami jakie powodują choroby serca. Urządzenie jest wielkości karty kredytowej i wynik uzyskujemy po nie więcej niż 15 min. Przy konstrukcji testu McDevitt i jego współpracownicy skorzystali z wcześniejszych badań, których celem było zidentyfikowanie białek surowicy krwi, które przyczyniają się lub indukują choroby serca. Nano-bio-chip są tak zaprogramowane, aby wykrywać takie białka w śłinie. Naukowcy przebadali 56 osób, które przeszły atak serca i 59 osób zdrowych na obecność 32 białek związanych z miażdżycą tętnic, zakrzepicą i chorobą wieńcową. Wyniki wykazały, że u osób, które przebyły atak serca białka te występują w ślinie w znacznie większym stężeniu. Białka te występujące w ślinie są pomocne w diagnozowaniu ataku serca, w takim samym stopniu jak białka znalezione w surowicy krwi. Test ten może również informować o ryzyku ataku serca u badanej osoby. Nowa technologia jest nadal w fazie badań klinicznych.

Johm Mcdevitt, Nicolaos Christodoulides, Pierre N. Floriano University of Texas, reported at a recent meeting of the American Association for Dental Research