Nowe mikromacierze DNA oparte na oddziaływaniach elektrostatycznych, rewolucją w diagnostyce medycznej
02.07.2008
U.S. Department of Energy's Lawrence Berkeley National Laboratory (Berkeley Lab) Amerykański Wydział Energii Lawrence Berkeley (Berkeley Lab) opracował łatwą, szybką, a zarazem tanią technikę, w której DNA lub RNA może być odczytane i oszacowane bez potrzeby opracowania chemicznego znakowania lub użycia wyrafinowanych aparatur. Bazuje ona na elektrostatycznej awersji, w której obiekt z tym samym ładunkiem elektrycznym odpycha inne, a wyniki można zaobserwować nawet gołym okiem. Idea techniki polega na tym, że w rozproszonym płynie zawierającym tysiące naładowanych mikroskopijnych kulek szklanych powleczonych mikromacierzą DNA obserwuje się ruch Browna tych kulek umożliwiający pomiar ładunku elektrycznego molekuł DNA. Pomiary te mogą być wykorzystane do badania milionów sekwencji DNA w czasie, a ich obserwacja i rejestracja może być wykonana z prostego ręcznego urządzenia do obrazowania, nawet kamery telefonu komórkowego. Powierzchnie zawierające DNA mogą być skorelowane z konkretnymi hybrydyzacjami, w celu wykazania obecności konkretnych genów, mutacji, czy czynników chorobotwórczych. Metoda nowych mikromacierzy DNA może znaleźć zastosowanie nie tylko w diagnostyce, ale również w badaniach, jednak wielkim wyzwaniem amerykańskich naukowców jest obecnie znalezienie partnerów przemysłowych, w celu potwierdzenia przydatności produktu na rynku.

biologynews.net