Nowa technika poszukiwania związków o właściwościach leczniczych
26.03.2008
Ocean stanowi bogate źródło związków, które mogą być składnikami nowych leków. Biolodzy i chemicy morscy szukają sposobów na zidentyfikowanie specyficznych procesów, zachodzących w gąbkach, algach i innych organizmach morskich, w trakcie których powstają związki chemiczne o właściwościach leczniczych. W przypadku gąbek morskich naukowcy mieli zawsze problem z rozszyfrowaniem czy interesujący ich związek chemiczny jest produkowany przez same gąbki, bakterie znajdujące się wewnątrz gąbek czy też w wyniku ich symbiotycznego związku. Koniecznością jest dowiedzieć się, który z tych organizmów posiada geny kodujące związki lecznicze.

Jedną z metod, używaną do rozszyfrowania tego zagadnienia, jest spektrometria masowa. Przy jej użyciu możliwe jest poznanie wielkości, struktury i właściwości związków produkowanych przez organizmy. W marcowym numerze Molecular Biosystems naukowcy opisują użycie nowej technologii, zwanej natural product Matrix Assisted Laser Desorption Ionization – Time Of Flight (npMALDI-TOF). Technika ta polega na obrazowaniu procesów, które zachodzą wewnątrz organizmów. Pozwala ona naukowcom zajrzeć do wnętrza alg i gąbek oraz zlokalizować to miejsce, gdzie interesujące ich związki są tworzone. Powstaje mapa , na której w próbkach z tkanek alg i gąbek zaznaczone są te miejsca.

Wykorzystując nową technologię npMALDI-TOF naukowcy określili dokładnie grupy związków o działaniu leczniczym i miejsca ich produkcji w organizmach gąbek i sinic. Porównując specyficzne regiony tkanek gąbki z mapa, na której zaznaczone są miejsca produkcji danych związków można stwierdzić które mikroorganizmy są odpowiedzialne za produkcję związków. Technika ta znajduje zastosowanie w wyszukiwaniu organizmów posiadających geny i produkujących konkretne związki, które mogą być wykorzystywane do produkcji nowych leków.

http://scrippsnews.ucsd.edu/Releases/?releaseID=889; http://www.sciencedaily.com/releases/2008/03/080319110158.htm