Noc Biologów - w Lublinie z mocnym akcentem biotechnologii!!
Jak produkuje się szczepionki? Jak wykryć przestępców, czy ślady zbrodni? Jak działa laboratorium od kuchni? Podczas Nocy Biologów można było zgłębić wiedzę, poznać odpowiedzi na nurtujące pytania oraz sprawdzić się w roli naukowców.

Noc Biologów to wydarzenie o zasięgu ogólnopolskim. Tegoroczna edycja odbyła się 10 stycznia. Jej organizatorami było 26 jednostek naukowych z całej Polski. Wydarzenie to ma na celu przybliżenie i popularyzację nauk biologicznych w społeczeństwie, poprzez otwarcie drzwi laboratoriów dla wszystkich pasjonatów i zainteresowanych nauką. Oprócz olbrzymiej liczby projektów sensu stricte związanych z biologią, w Lublinie znaczącą część wydarzenia obejmowały zagadnienia z zakresu biotechnologii. Tegoroczna Noc Biologów odbyła się na Wydziale Biologii i Biotechnologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, w Ogrodzie Botanicznym UMCS oraz na Wydziale Biotechnologii i Nauk o Środowisku Katolickiego Uniwersytetu Jana Pawła II w Lublinie.

Wśród biotechnologicznych propozycji, na Wydziale Biologii i Biotechnologii UMCS największym zainteresowaniem młodzieży cieszyły się projekty: Od zarodka do szczepionki; Pachnący świat cząstek biologicznych; I ty możesz zostać detektywem. Dla bardziej wymagających uczestników, szukających zaawansowanych badań naukowych przygotowano pokazy: Mikrobioogniwo paliwowe oraz Nowe nanomateriały do bioenergetyki i bioczujników.

Warsztaty laboratoryjne Od zarodka do szczepionki pozwoliły uczestnikom na poznanie od strony praktycznej procesu powstawania szczepionek. Każdy z uczestników miał możliwość własnoręcznie zainfekować zarodek kurzy wirusem, a następnie teoretycznie prześledzić dalszy proces produkcji.

Najpierw prześwietlałem jajko żeby zobaczyć jak to w środku wygląda, gdzie jest komora powietrzna a gdzie młody kurczak. Następnie otwierałem jajko i mogłem wprowadzić wirus do błony otaczającej małego kurczaka. Bardzo mi się podobało. Zapisałem się na te zajęcia bo bardzo mnie to wszystko interesuje. — powiedział Adam Lasek, uczeń szkoły podstawowej nr 51 w Lublinie.

Pachnący świat cząstek biologicznych to prawdziwa gratka dla zainteresowanych naturalnymi zapachami pochodzącymi z roślin. Dodatkowo każdy zainteresowany mógł dokonać ekstrakcji olejków eterycznych z mięty, szałwi, tymianku i innych roślin. Projekt I ty możesz zostać detektywem przybliżył uczestnikom metody stosowane w kryminalistyce do wykrywania śladów krwi, odcisków palców czy śliny w napojach.

Pokazujemy tutaj jak w prosty sposób można pobrać od kogoś odciski palców, czy dokonać izolacji DNA z wykorzystaniem płynu do mycia naczyń oraz alkoholu etylowego. Takie doświadczenia co roku cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem, co zresztą widać. Odwiedzają nas małe dzieci, młodzież i dorośli, wszyscy są równie mocno zainteresowani tym co dla nich przygotowaliśmy. — powiedział Mateusz Pięt, student I roku II stopnia biotechnologii na UMCS.

Bardziej wymagający uczestnicy byli zainteresowani pokazami: Mikrobioogniwo paliwowe oraz Nowe nanomateriały do bioenergetyki i bioczujników przygotowanymi przez członków zespołu realizującego projekty badawcze NCBiR Nr NR05-0017-10/2010 oraz Polsko Szwajcarskiego Programu Badawczego PSPB 079/2010:

Przedstawiamy tutaj projekty realizowane w ramach grantu Polsko Szwajcarskiego Programu Badawczego oraz grantu NCBR. W ramach prezentacji będzie można zapoznać się z budową katody i anody otwartego ogniwa paliwowego, izolację enzymów prowadzimy z mikroorganizmów znajdujących się w naszej kolekcji. Następnie przyłączamy je do nanocząsteczek węglowych w wyniku czego powstają funkcjonalne elementy bioogniwa. Oprócz tego przedstawiamy automatyczne systemy do homogenizacji komórek, izolacji i oczyszczania białek i DNA oraz mikroczipowego elektroforezera DNA. Oba projekty są koordynowane przez panią prof. dr hab. Renatę Bilewicz, pracownika Uniwersytetu Warszawskiego, która jest jednym z najlepszych polskich elektrochemików. W ramach Nocy Biologów staramy się przedstawić poszczególne zagadnienia w formie przystępnej dla dzieci, młodzieży i dorosłych. – podsumował prof. dr hab. Jerzy Rogalski, kierownik Zakładu Biochemii Wydziału Biologii i Biotechnologii UMCS.

Oprócz powyższych, uczestnicy mieli do wyboru bardzo wiele różnorodnych stanowisk związanych z czystą biologią. Spośród projektów realizowanych na Wydziale Biologii i Biotechnologii UMCS największe tłumy przyciągnęły warsztaty umożliwiające uczestnikom zdobycie praktycznego doświadczenia i zabranie efektów doświadczenia do domu niczym trofeum.

W całej Polsce łączna liczba uczestników Nocy Biologów z pewnością przekroczyła kilka tysięcy. Z roku na rok skala wydarzenia jest coraz większa, a liczba zainteresowanych uczestników rośnie. Kto w tym roku nie brał udziału może tylko żałować. Kolejna Noc Biologów z pewnością odbędzie się już za rok. Będzie to dobra okazja, aby nadrobić zaległości.

Autor zdjęć: Kamil Maciąg