Nie będzie Patentu Europejskiego dla embrionalnych komórek macierzystych
01.12.2008
The Enlarged Board of Appeal, rada Europejskiego Urzędu patentowego odrzuciła aplikację patentową firmy WARF/Thomson.
Dotyczyła ona zastosowania embrionalnych komórek macierzystych. Postanowienie zawiera wyjaśnienia do pytań Rady Technicznej zajmującej się istotnością patentu WARF. Aplikacja zawiera opis metody otrzymywania hodowli embrionalnych komórek macierzystych od naczelnych, w tym ludzi. Została złożona przez Wisconsin Alumini Research Foundation (WARF) w 1995 roku.

Żadnych patentów obejmujących niszczenie ludzkich embrionów

W 2006 roku, Rada techniczna EPO złożyła zapytania w kwestiach prawnych do EBoA. Miały one wyjaśnić wątpliwości związane z niejasnością wielu punktów aplikacji patentowej. To, co zdecydowało o postanowieniu EboA to ustęp w aplikacji odnoszący się do hodowli ludzkich komórek embrionalnych. EBoA zdecydowała, że w kontekście Patentów Europejskich niemożliwe jest nadanie praw patentowych wynalazkowi, który opisuje niszczenie ludzkich embrionów. EBoA podkreśliła, że ta decyzja nie podważa istotnej potrzeby wykorzystania ludzkich komórek macierzystych.

Pojawiają się tutaj istotne dylematy bioetyczne. Osobiście uważam, że samo centrum dzisiejszej debaty bioetycznej zajmuje dyskusja nad ludzkim embrionem. Generalnie rzecz biorąc, debata ta rozgrywa się według mnie na dwóch płaszczyznach. Na poziomie teoretycznym, istnieje otwarty spór, co do statusu ludzkiego embrionu oraz co do tego jaką wartość moralną ma embrion. Na poziomie praktycznym natomiast istnieje spór, co do moralnie dopuszczalnych operacji na embrionach. Mam tu na myśli miedzy innymi kwestie komórek macierzystych, zapłodnienia in vitro oraz zarządzania zamrożonymi embrionami. Zarówno teoretyczna, jak i praktyczna płaszczyzna dyskusji jest determinowana przez dane i odkrycia napływające z embriologii i biologii rozwojowej, które ze swej strony odpowiadają na pytania: jaki jest embrion? - stwierdził w portalu www.biotechnologia.pl Maciej Bazela - Powiedzenie, że eksperymenty z wykorzystaniem embrionów, w tym także ich klonowanie, jest szansą na leczenie wielu przewlekłych chorób znajduje natychmiastowe zrozumienie i powszechną akceptację. To, co może służyć powszechnemu dobru i lepszemu życiu ogółu jest brane natychmiast za ewidentne dobro moralne bez względu na środki, które do tego prowadzą.

EBoA oparła swoją decyzję o istotne postanowienia EPC (European Patent Convention) oraz na Dyrektywę Biotechnologiczną (EU Biotechnology Directive - 98/44/EC), którą EPC ogłosiła w 1999 roku. rada odrzuciła także wniosek o wcześniejsze rozpatrzenie problemu przez trybunał Sprawiedliwości UE, ze względu na brak zależności między radami EPO a UE.

EPC nie dopuszcza patentowania wynalazków, które mają służyć komercyjnemu wykorzystywaniu metod, które w jakikolwiek sposób mogłyby być niezgodne z porządkiem publicznym (ordre public). Co więcej, Konwencja zabrania patentowania użytkowania ludzkich embrionów dla celów przemysłowych lub komercyjnych.

Czy są alternatywy?

Na polskim rynku działa firma zajmująca się terapią przy użyciu komórek macierzystych. Nie są to jednak embrionalne komórki macierzyste. Posługuję się w badaniach własnych reprogramowaniem - pisał na łamach portalu www.biotechnologia.pl doc. Piotr Rieske. Celther Polska, bo o niej mowa, zamierza wprowadzić na farmaceutyczny rynek europejski pochodne komórek macierzystych. Jest to działalność w tym zakresie zupełnie innowacyjna, badania będą musiały potrwać co najmniej kilka lat, jednak terapia wydaje się być obiecująca. Na pierwszy ogień pójdą takie choroby jak: cukrzyca i choroba Parkinsona, ale nie wykluczone, że w przyszłości uda się także objąć planem badawczym także inne choroby. Metoda terapeutyczna proponowana przez firmę Celther Polska wykorzystuje różne strategie fizjologiczne i biotechnologiczne, które na obecną chwilę wydaję się być najskuteczniejsze, a co najistotniejsze nie wymagają stosowania embrionalnych komórek macierzystych, których użycie budzi liczne kontrowersje.

Poniżej przedstawiamy dokumenty związane ze sprawą
Maciej Bazela - Absolwent Ateneum Pontificio Regina Apostolorum w Rzymie (www.upra.org) na kierunku filozofia 9ukończył Master in Bioethics ). Obecnie, w trakcie studiów doktoranckich z etyki konsumpcji na ww. uczelni. Studiował również na Uniwersytecie Warm- Mazur. w Olsztynie oraz Universidad Francisco de Vitoria w Madrycie. Pracuje również dla Westchester Institute for Ethics and The Human Person, gdzie obecnie zajmuje się screeningiem etycznym korporacji międzynarodowych.

Piotr Rieskezajmuje się problemami związanymi z terapia komórkowa od 1999 roku. W latach 1999 -2000 przebywał na Uniwersytecie Hahnemmana (Philadelphia USA), gdzie prowadził badania nad hematopoezą. W latach 2001-2003 kierownik Pracowni Biologii Molekularnej w Zakładzie Patologii Molekularnej i Neuropatologii UM w Łodzi. W zakładzie tym uczestniczył w badaniach zmierzających do wyjaśnienia genetycznego podłoża chorób neurodegeneracyjnych i chorób nowotworowych ośrodkowego układu nerwowego. W latach 2003-2005 przebywał ponownie w Filadelfii badając nerwowe komórki macierzyste. W tym samym czasie dr Rieske zajmował się plastycznością komórek fibroblastycznych transróznicując je do komórek o cechach komórek nerwowych. Po powrocie z USA w 2005 roku został ponownie kierownikiem Pracowni Biologii Molekularnej w Zakładzie Patologii Molekularnej na UM w Łodzi, gdzie prowadzi badania nad nowotworowymi komórkami macierzystymi i nerwowymi komórkami macierzystymi. Celther Polska, firma dr. Piotra Rieske - ma zamiar rozwijać innowacyjne terapie w leczeniu m.in. cukrzycy i choroby Parkinsona. Spółka zamierza wprowadzić na farmaceutyczny rynek europejski pochodne komórek macierzystych. Jest to działalność w tym zakresie zupełnie innowacyjna, badania będą musiały potrwać co najmniej kilka lat, jednak terapia wydaje się być obiecująca. Na pierwszy ogień pójdą takie choroby jak: cukrzyca i choroba Parkinsona, ale nie wykluczone, że w przyszłości uda się także objąć planem badawczym także inne choroby. Metoda terapeutyczna proponowana przez firmę Celther Polska wykorzystuje różne strategie fizjologiczne i biotechnologiczne, które na obecną chwilę wydaję się być najskuteczniejsze, a co najistotniejsze nie wymagają stosowania embrionalnych komórek macierzystych, których użycie budzi liczne kontrowersje.