Molekularny zegar a ryzyko rozwoju raka piersi
27.05.2008
Naukowcy z zespołu dr Euhusa odkryli, że metylacja działa jak zegar biologiczny, który wskazuje ile razy komórka uległa podziałom. Ta informacja może pomóc im w określeniu indywidualnego ryzyka raka dla każdego pacjenta. Z badań wywnioskowali, że im więcej razy komórka się dzieliła, tym większe ryzyko raka. W trakcie metylacji małe cząsteczki, zwane grupami metylowymi przyłączają się do genu i następnie wyłączają go lub „wyciszają”. Poprzednie badania dr Euhusa pokazały, iż normalne komórki piersi u kobiet z rakiem piersi miały większy poziom metylacji genu, zwanego RASSF1A, tłumiącego powstawanie raka. W obecnych badaniach dr Euhus i jego współpracownicy przebadali komórki 164 pacjentek – kobiet z rakiem piersi, kobiet o wysokim ryzyku raka piersi i kobiet o niskim ryzyku raka piersi. Do oszacowania ryzyka wystąpienia raka piersi u pacjentek wykorzystali program komputerowy stworzony przez dr Euhusa. W badaniach tych naukowcy przebadali poziom metylacji 5 genów tłumiących powstawanie raka piersi (m.in. RASSF1A). Test na poziom metylacji genów tłumiących powstawanie raka nie jest dostępny na rynku komercyjnym, ponieważ potrzebne są dodatkowe badania, które pomogą w pełni zrozumieć mechanizm tego procesu. Jest wiele niewiadomych np. czy poziom metylacji genów tłumiących powstawanie raka jest markerem podziałów komórkowych albo czy metylacja może zwiększyć ilość podziałów komórkowych, przyspieszając w ten sposób rozwój raka piersi. Nie u wszystkich pacjentek pomiar poziomu metylacji genów tłumiących powstanie raka jest pomocny w szacowaniu ryzyka. Dla kobiet, u których rak piersi jest dziedziczny, ten sposób szacowania ryzyka nie jest skuteczny, ponieważ w ich przypadku rak piersi jest związany z procesem naprawy DNA, a nie z metylacją.

Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention 17, 1051-1059, May 1, 2008