Molekularne "roboty"
03.06.2008
Chemicy stworzyli molekularne „roboty”, które badają wnętrze komórek, następnie przetwarzają uzyskane informacje i emitują sygnały świetlne, które mogą odczytać ich twórcy. Sygnały świetlne maja różną intensywność, różne długości fali lub różne barwy – w zależności od natężenia badanej cechy. Stworzone przez brytyjskich naukowców molekularne „roboty” badają dwie cechy środowiska komórki: stężenia protonów wodoru oraz polarność otoczenia. Gradient protonów powstaje często w procesach związanych z wytwarzaniem lub magazynowaniem energii, zatem badanie stężenia protonów w komórce może pozwolić na dokładniejsze poznanie tych procesów. Z kolei badanie polarności środowiska może być przydatne przy analizowaniu procesu przekazywania sygnału przez komórki nerwowe. Molekularne „roboty” zawierają w swojej strukturze region zdolny do fluorescencji – protony wodoru znajdujące się w środowisku oddziałują z receptorem wchodzącym w skład urządzenia, zostaje wytworzona energia, która powoduje, że region fluorescencyjny emituje światło. Im więcej protonów wodoru w otoczeniu, tym więcej światła jest emitowane. Naukowcy testowali już swój wynalazek przy użyciu sztucznych membran – otrzymywali mapy regionów polarnych badanego środowiska.

Uchiyama S. et al., „ Multiplexing Sensory Molecules Map Protons Near Micellar Membranes”, Angewandte Chemie Vol.47, Issue 25, pp. 4667 – 4669