Komórki macierzyste STAP – przełomowa metoda, czy naukowy bubel. Śledztwo trwa!!
Czy rewolucyjna i zadziwiająca metoda pozwalająca na otrzymanie komórek STAP jest autentyczna? Czy jest to tylko naukowy bubel? Śledztwo trwa!!

Na początku br. w prestiżowym czasopiśmie Nature pojawił się artykuł dotyczący komórek STAP (ang.  stimulus-triggered acquisition of pluriponcy), nowej linii pluripotencjalnych komórek macierzystych generowanych pod wpływek zewnątrzkomórkowego stresu. Niespełna dwa miesiące po publikacji wyników badań, może się okazać, że zostanie on wycofany. Trwa śledztwo mające na celu sprawdzenie przesłanki o oszustwie.

Pierwsze nieścisłości pojawiły się tuż po publikacji artykułu. Badacze, śledzący postępy w tej dziedzinie na bieżąco zauważyli, że jedno ze zdjęć umieszczonych w pracy jest niezmiernie podobne do już opublikowanego w innym artykule. Następnie oliwy do ognia dolali naukowcy, którzy próbowali powtórzyć ten rezultat w swoich laboratoriach - nikomu z nich nie udało się tego zrobić.

Qi Zhou, specjalista od klonowania z Instytutu Zoologii w Pekinie, któremu nie udało się odtworzyć procedury otrzymywania komórek STAP dowodzi, że metodologia jest na granicy wytrzymałości komórek. Stąd w rezultacie jego badań większość komórek była martwa. Mimo to Qi Zhou nie uważa, że z tego powodu można uznać artykuł za nieprawdziwy.

Porażkę poniósł również Jacob Hanna, biolog komórek macierzystych z Uniwersytetu Weizmanna w Izraelu. Jednak pomimo sceptycznego nastawienia planuje pracować nad powtórzeniem wyników jeszcze przez dwa miesiące zanim uzna metodą za niepoprawną.

W odpowiedzi na zarzuty o nieskuteczności metody autorzy omawianego artykułu opublikowali na łamach Nature Protocol Exchange szczegółowy protokół postępowania przy otrzymywaniu komórek STAP.

Czy teraz naukowcom z całego świata uda się uzyskać komórki STAP? Czy przyczyna leży np. w wykorzystanym materiale biologicznym? Przekonamy się wkrótce.

W lutym na portalu biotechnologia.pl pojawił się wpis donoszący o otrzymywaniu komórek STAP. Więcej informacji o STAP dostępne tutaj.

nature.com/news

Niwa, H., Obokata, H., Sasai, Y., and Niwa, H. (2014). Essential technical tips for STAP cell conversion culture from somatic cells. Protoc. Exch.