Interleukina 17 ma dwie, zupełnie przeciwstawne funkcje
20.05.2009
Jak informuje najnowszy numer czasopisma „Nature Immunology” interleukina 17 to białko, które związane jest z rozwojem stanów zapalnych i chorób autoimmunologicznych, ale (jak odkryto ostatnio) może jednocześnie hamować zapalenie jelit. Dotychczasowy stan wiedzy jasno tłumaczył funkcję IL-17. Zaobserwowano, że w jelitach pacjentów z chorobą Leśniowskiego Crohna utrzymuje się wysokie stężenie dwóch cytokin, m. in. interleukiny 17. Udowodniono, że obie zaangażowane są w rozwój stanów zapalnych i chorób autoimmunologicznych. Podobną korelację zaobserwowano u myszy z zapaleniem okrężnicy. Naukowcy z Yale University odkryli, że limfocyty T (biorące udział w chorobie jelita) pozbawione IL-17 lub receptora dla tej cytokiny są w stanie wywołać chorobę o ostrzejszym przebiegu przejawiającą się poważniejszym stanem zapalnym niż te z IL-17. Dodatkową obserwacją jest fakt, że limfocyty pozbawione opisanej interleukiny produkują i wydzielają znacznie więcej interferonu niż zwykłe komórki. Nasuwa się prosty wniosek - IL-17 może działać zarówno pro, jak i anty zapalnie. Naukowcy przypuszczają, że może być to uwarunkowane warunkami środowiska.

Nature Immunology (www.nature.com/ni)