Endoganne siRNA w mysich oocytach
27.05.2008
Dwuniciowe cząsteczki RNA (dsRNA) mają zdolność wyciszania ekspresji genów w sposób zależny od sekwencji. Dzieje się tak, gdy cząsteczka dwuniciowego RNA jest przekształcana przez kompleks białkowy Dicer (powstaje siRNA). Możliwość regulacji ekspresji genów przez endogenne siRNA wykryto do tej pory prawie wyłącznie u organizmów posiadających RNA-zależną polimerazę RNA (RdRP). U ssaków, gdzie nie wykryto aktywności RdRP, działanie endogennego siRNA jest bardzo słabo poznane. Japońscy naukowcy udowodnili, wykorzystując w swoich badaniach mysie oocyty, że endogenne siRNA u ssaków powstaje z naturalnie występującego dsRNA i może brać udział w regulacji ekspresji genów. Zidentyfikowali oni dużą ilość cząsteczek piRNA oraz siRNA w mysich oocytach. Regiony sekwencji genomowej będące odwróconymi powtórzeniami, niektóre pseudogeny, a także niektóre transkrypty antysensowne okazały się źródłem siRNA. Badania te udowodniły m.in., że organizmy nieposiadające aktywności RdRP mogą również produkować endogenne siRNA, które skutecznie bierze udział w regulacji ekspresji genów.

Watanabe T. et al., “Endogenous siRNAs from naturally formed dsRNAs”, Nature 453, 539-543 (22 May 2008).