Światło i nanosondy wykryją wczesne infekcje
26.06.2013

Naukowcy z Duke University opracowali metodę wykrywania infekcji zanim jeszcze u pacjenta pojawią się pierwsze symptomy. Rozwiązanie wykorzystuje nanosondy skonstruowane na bazie srebra oraz światło.

Naukowcy z Duke University opracowali nanocząstki srebra, które namierzają specyficzne markery molekularne uwalniane do krwiobiegu w pierwszych etapach infekcji. Kiedy na próbkę zostanie skierowane światło, nanocząstki przyłączone do markera w charakterystyczny sposób odbijają światło. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Analytica Chimica Acta.

"Wykazaliśmy po raz pierwszy, że przy wykorzystaniu nanocząstek można wykryć konkretne markery molekularne w ludzkich próbkach" — podkreśla kierujący zespołem badaczy, profesor Tuan Vo-Dinh.

Badacze z Duke University w swoich badaniach nad nanocząstkami wykorzystali zjawisko opisane po raz pierwszy w 1970 roku określane mianem powierzchniowowzmocnionej spektroskopii ramanowskiej (ang. Surface Enhanced Raman Spectroscopy, SERS). Gdy światło, zwykle pochodzące z lasera, zostanie skierowane na próbkę, cząsteczka docelowa wibruje i rozprasza światło. Mechanizm ten opisywany jako efekt Ramana jest bardzo słaby. Jednak naukowcom udało się znaleźć na to sposób. "Gdy molekuła docelowa jest połączony z nanocząstką metalu efekt Ramana ulega zwiększeniu, często nawet milion razy" — twierdzi Vo-Dinh.

"To ważne badanie otwiera drogę do rozwoju urządzeń, które pomogą w bardziej dokładnej i szybszej diagnozie chorób zakaźnych" — powiedział Geoffrey Ginsburg, dyrektor wykonawczy Center for Personalized Medicine at Duke Medicine. — "Zastosowanie opracowanego rozwiązania umożliwi skuteczniejsze leczenie i poprawę wyników w antybiotykoterapii"

W tym interdyscyplinarnym projekcie, zespół Vo-Dina ściśle współpracował z naukowcami z Duke's Institute for Genome Sciences & Policy (IGSP), którzy opracowali wcześniej metodę pomiaru odpowiedzi na zakażenie poprzez profilowanie RNA. Badania wspierane były przez National Institutes of Health, Defense Advanced Projects Agency, Department of Defense i Wallace H. Coulter Foundation.

Anna Jasińska