Pies najlepszym przyjacielem człowieka – chroni nawet przed astmą!
26.06.2012

Kurz domowy zawierający psią sierść może skutecznie chronić przed infekcją powszechnym wirusem atakującym układ oddechowy powiązanym z rozwojem astmy u dzieci.

Naukowcy z University of California, San Francisco, zaprezentowali swoje najnowsze odkrycie podczas 2012 General Meeting of the American Society for Microbiology.

Doświadczenia na myszach wykazały, że kontakt zwierząt z domowym kurzem pochodzącym z pomieszczeń, w których przebywał pies, ochraniał je przed czynnikiem wywołującym astmę u dzieci – wirusem RSV (ang. Respiratory Syntical Virus). Infekcje RSV są częste u niemowląt, dając zarówno łagodne jak i ciężkie objawy niewydolności oddechowej. Dotkliwe infekcje w okresie niemowlęcym pociągają za sobą wysokie ryzyko rozwoju astmy dziecięcej.

Podczas doświadczeń zespół badawczy z UC porównał trzy grupy zwierząt: myszy karmione kurzem domowym z mieszkań, w których przebywały psy, przed infekcją RSV; myszy zarażone RSV niepoddane ekspozycji na kurz; oraz grupa kontrolna zwierząt niezainfekowanych.

Okazało się, że myszy karmione kurzem nie wykazały żadnych symptomów związanych z infekcją RSV, takich jak stan zapalny czy nadmierna produkcja śluzu. Zwierzęta posiadały również charakterystyczną kompozycję żołądkowo-jelitowej flory bakteryjnej w porównaniu ze myszami, których nie poddano ekspozycji na kurz.

Posiadanie zwierząt domowych, w szczególności psów, było już wcześniej powiązywane z zapobieganiem astmie dziecięcej. Obecnie zespół badawczy z UC (San Francisco) wykazał, że mikrobiom w kurzu domowym z pomieszczeń, w których żyje pies lub kot, ma zupełnie inną kompozycję niż kurz pobrany z pomieszczeń, w których zwierzęta nie przebywają.

Uważa się, że mikroorganizmy związane z psią sierścią mogą kolonizować przewód pokarmowy, modulować odpowiedź immunologiczną organizmu, a także chronić gospodarza przed patogennym RSV. Dotychczasowe wyniki stanowią pierwszy, bardzo ważny krok w kierunku identyfikacji poszczególnych gatunków mikroflory odpowiedzialnej za ochronę układu oddechowego przed wirusem.

Określenie gatunku oraz mechanizmu efektu ochronnego pomoże w zrozumieniu roli mikroorganizmów w powstrzymywaniu choroby. Może też z powodzeniem doprowadzić do opracowania terapii przeciw RSV opartej na mikroorganizmach, znacznie redukując tym samym ryzyko rozwoju astmy dziecięcej.

Opr. Anna Drzazga