Naukowcy stworzyli prekursor ludzkiej komórki rozrodczej
Prekursorowa komórka germinalna (PCG) została już uzyskana z komórki macierzystej u szczurów. Po raz pierwszy uczonym z Cambridge udało się uzyskać ludzki prekursor komórki rozrodczej, który można pobudzić do przekształcenia się w plemnik lub komórkę jajową.

Komórki macierzyste do eksperymentu zostały pozyskane z ludzkiej masy komórek embrionalnych. Trudność w osiągnięciu celu sprawiały różnice pomiędzy rozwojem embrionalnym gryzoni a ludzi. Zespół profesora Azima Surani z instytutu komórek macierzystych w Cambridge odkrył, że znaczącą rolę w przejściu komórek macierzystych do stadium PCG odgrywa gen SOX17. Naukowcy uważają, że tą samą metodą można uzyskać prekursor komórki rozrodczej z komórki już zaprogramowanej np. z komórki skóry. Już wcześniej było wiadomo, że gen SOX17 w rozwoju embrionalnym jest odpowiedzialny za specyfikację komórek macierzystych do komórek endodermalnych.

Odkrycie zrodziło pytania z dziedziczenia epigenetycznego. Wiadomo, że nasze środowisko wpływa na materiał genetyczny, powodując metylację DNA. Profesor Surani wykazał, że podczas uzyskiwania prekursora komórki germinalnej następuje usunięcie wszystkich metylacji DNA. Jednak naukowcy uważają, że miejsca metyzacji mogą być zaznaczone w jakiś sposób i później zostać ponownie zmetylowane. Odpowiedź na to pytanie nie jest znana.

Katarzyna Sobierajczyk