Naukowcom z IChF PAN jedna komórka bakteryjna wystarczy, żeby rozpoznać infekcję

Naukowcy z Instytutu Chemii Fizycznej PAN w Warszawie opracowali metodę diagnostyczną umożliwiającą szybką identyfikację bakterii odpowiedzialnych za infekcję rozwijającą się u pacjenta. Metoda jest tania, szybka i prosta, a przede wszystkim możliwa do wykorzystania w niemal każdej przyszpitalnej pracowni analitycznej.

Grupa badawcza z Instytutu Chemii Fizycznej PAN w Warszawie wykorzystując w swoim projekcie biokoniugaty opracowała metodę, która w ciągu zaledwie kilku minut pozwoli zidentyfikować szczep bakterii odpowiedzialny za rozwój choroby u danego pacjenta. Biokoniugaty to świecące, magnetyczne mikrocząstki pokryte odpowiednio dobranymi bakteriofagami, specyficznymi dla konkretnych bakterii. Do przeprowadzenia oznaczenia potrzebna jest próbka płynu o objętości zaledwie mikrolitra, w której wystarczy znaleźć jedną bakterię. Do tej bakterii przyłączy się specyficzny biokoniugat. Żeby otrzymać ostateczny wynik można wykorzystać cytometr przepływowy, obecny powszechnie w placówkach medycznych. Dzięki niemu możliwe jest określenie, z jakim rodzajem bakterii mamy do czynienia.  Rezultaty badań naukowców ukazały się na łamach czasopisma naukowego „Bioconjugate Chemistry”.

Opisane rozwiązanie umożliwia identyfikację bakterii znacząco szybciej od dotychczasowych metod. Co więcej, możliwe, że nie jest to tylko wizja odległej przyszłości. Ta łatwa do zaadaptowania i tania procedura analityczna nie została bowiem opatentowana. Pomysłodawcy chcieli, aby każdy szpital mógł skorzystać z rozwiązania jak najszybciej i jak najtaniej.

Proponowane rozwiązanie jest przełomowe przede wszystkim w kontekście infekcji, które wymagają szybkiej i celnej interwencji lekarza np. zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych. Im szybciej będzie znana przyczyna rozwoju zapalenia, tym wcześniej będzie można wdrożyć właściwą terapię. Metoda pozwoli też znacząco ograniczyć przypisywanie silnych antybiotyków.