Europejska szczepionka przeciw H1N1 powodem narkolepsji?
Pandemia grypy w 2009 r. i związane z nią szczepienia odcisnęły na Europie niepożądane piętno. Ponad 1300 osób, które zaszczepiono preparatem Pandemrix zachorowało na narkolepsję.

Powiązanie szczepień z wystąpieniem choroby zostało potwierdzone przez producenta szczepionki GlaxoSmith-Kline (GSK). Niektórzy z pacjentów już otrzymali należne odszkodowania.

W 2009 r. podczas pandemii grypy wywołanej wirusem H1N1,  Pandemrix podany został ponad 30 milionom Europejczyków. Ponad 1300 z nich zapadło na narkolepsję – nieuleczalną chorobę powodującą obezwładniającą senność i nagłe osłabienie mięśni w sytuacjach związanych z silnymi emocjami. Generalnie choroba ta dotyka około 3000 Europejczyków i związana jest z utratą komórek mózgu posiadających na swojej powierzchni receptor dla hipokretyny – neuropeptydu regulującego cykl snu i czuwania.

Do tej pory, przyczyny korelacji między szczepieniem i chorobą pozostawały niewyjaśnione. Na początku lipca 2015 r. badacze zaproponowali możliwą przyczynę, to jest reakcję autoimmunologiczną o podłożu genetycznym. Niemal każdy pacjent chorujący na skutek powikłań po szczepieniu posiada określony wariant genu kodującego element rodziny HLA (ang. human leukocyte antigen) - tworzący główny układ zgodności tkankowej odpowiadający za odróżnienie własnych białek organizmu od obcego materiału. Jak się okazuje, niektóre z ludzkich białek wykazują podobieństwo do nukleoprotein wirusa H1N1, wchodzących w skład szczepionki – jest to właśnie receptor hipokretyny 2 w komórkach mózgu. Wiązanie tego receptora przez przeciwciała oczyszczone z surowicy chorych pacjentów zostało potwierdzone eksperymentalnie i powiązane konkretnie z preparatem Pandemrix, nie zaś z innymi dostępnymi szczepionkami przeciw grypie.

Obecnie, naukowcy pracują nad opracowaniem możliwych strategii usunięcia szkodliwych skutków szczepień oraz uniknięcia takich zdarzeń w przyszłości. Potencjalnym rozwiązaniem jest na przykład odblokowanie i uwolnienie receptora hipokretyny z kompleksu z przeciwciałem. Inna możliwość to produkcja bezpiecznej szczepionki o niskiej zawartości nukleoprotein wirusa lub usunięcie specyficznych regionów imitujących ludzki receptor.