Deszcz pieniędzy dla krakowskich biotechnologów
17.04.2009
Ponad 208 milionów złotych na nowe projekty badawcze i edukacyjne trafi do działających przy Uniwersytecie Jagiellońskim jednostek biotechnologicznych. Pieniądze będą przekazywane w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Prawie 90 milionów z tej kwoty udało się pozyskać na działalność Małopolskiego Centrum Biotechnologii. Jest to wspólne przedsięwzięcie UJ i Akademii Rolniczej w Krakowie. Za pieniądze te do czerwca 2013 roku na powierzchni 3650 m.kw. powstać ma 14 laboratoriów wyposażonych w ponad 200 nowych urządzeń badawczych.

W centrum utworzonych będzie kilka pracowni i ośrodków m.in.:
* Pracownia Wirusologii i Mikrobiologii - pozwalająca na prowadzenie badań w zakresie trzeciej grupy toksyczności,
* Pracownia Hodowli Komórek - umożliwiająca kontynuowanie prac nad żywymi substytutami skóry ludzkiej,
* Pracownie Ośrodka Badań Genetycznych i Nutrigenomiki (w tym Bank DNA) - umożliwiająca wykonywanie badań dotyczących genomu zarówno ludzkiego jak i zwierzęcego,
* Pracownia Bezpieczeństwa Żywności - umożliwi prowadzenie badań związanych m.in. z kontrolą żywności modyfikowanej genetycznie (GMO) i określeniem jej potencjalnego wpływu na organizm zwierząt i ludzi,
* Ośrodek Bioremediacji - badał będzie m.in. poziom bioakumulacji wybranych składników gleb w materiale roślinnym i grzybowym, czy też zastosowanie mikroorganizmów do usuwania ze środowiska organicznych (ropa) i nieorganicznych (metale ciężkie) zanieczyszczeń. Opracowywane metody pozwolą także na wspomożenie procesu reintrodukcji gatunków na siedliska naturalne oraz ochronę gatunków ginących i zagrożonych. Możliwy będzie monitoring zmian związanych z nadmierną chemizacją rolnictwa i zanieczyszczeniem gleb oraz opracowanie metod obniżenia zastosowania nawozów.

Na wyposażeniu laboratoriów znajdzie się tak nowoczesna aparatura jak dyfraktometr rentgenowski i spektrometry masowe do analizy strukturalnej białek, mikroskop mFISH z systemem mikrodysekcji do wizualizacji procesów wewnątrzkomórkowych oraz zestaw kalorymetrów DSC i ITC do badania m.in. oddziaływań leków z błonami biologicznymi.

Wśród projektów krakowskich naukowców, które w ostatnich dniach uzyskały także dofinansowanie z funduszy unijnych jest jeszcze projekt Biotechnologii molekularnej dla zdrowia realizowany przez Wydział Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii UJ. Kwota dofinansowania sięgnie 28 mln zł, a pieniądze będą przeznaczone na stworzenie narzędzi do badania molekularnych mechanizmów chorób cywilizacyjnych. Zakupiona w ramach projektu aparatura posłuży opracowaniu narzędzi do prewencji, diagnostyki i leczenia m. in. chorób układu krążenia, cukrzycy, chorób infekcyjnych i nowotworowych.

90 mln zł na realizację projektu Badanie układów w skali atomowej: nauki ścisłe dla innowacyjnej gospodarki otrzymały również dwa wydziały uniwersytetu: Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej oraz Chemii. Jeden z obszarów tego projektu zakłada utworzenie Zespołu Laboratoriów Zastosowań Biomedycznych Fizyki i Chemii.