CZT Bim-Kampus Ochota rozwija nowoczesne zaplecze laboratoryjne
04.04.2005
Realizacja projektów złożonych przez CZT Bim-Kampus Ochota może przyczynić się do stworzenia szeregu nowoczesnych laboratoriów świadczących usługi dla firm biotechnologicznych, a także stwarzających możliwość wprowadzania nowych technologii na rynek.

Oto projekty, zgłoszone w ramach programu SPO-WKP: Wyposażenie Laboratorium Badań Strukturalnych Celem planowanego projektu będzie wyposażenie specjalistycznego interdyscyplinarnego Laboratorium Badań Strukturalnych w aparaturę naukową przeznaczoną do prowadzenia kompleksowych badań analitycznych własności produktów biotechnologicznych, syntetycznych i farmaceutycznych. Produkty te zostaną wytworzone w wyniku technologii opracowanych w Centrum Zaawansowanych Technologii BIM i współpracujących zespołach badawczych. Podstawowym celem działania Laboratorium będzie wprowadzenie najnowszych technik i urządzeń badawczych do tworzenia i ewaluacji nowoczesnych produktów technologicznych przeznaczonych do wdrożenia w krajowym przemyśle farmaceutycznym. Uruchomienie unikalnego w skali kraju laboratorium pozwoli na istotne podniesienie poziomu dostępnych w kraju usług badawczych w tej dziedzinie. Działanie laboratorium wpłynie na poprawę konkurencyjności krajowych przedsiębiorstw farmaceutycznych poprzez podniesienie poziomu innowacyjności ich nowych produktów i stworzenie możliwości ich komercjalizacji na rynku europejskim. Laboratorium będzie prowadzić badania dla partnerów Konsorcjum i ośrodków współpracujących oraz na zasadach odpłatności, dla krajowych i zagranicznych kontrahentów przemysłowych. Zapotrzebowanie na usługi oferowane przez laboratorium zgłosiły: Polpharma S.A. oraz Adamed Sp. z o.o. Projekt zostanie zrealizowany przez Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego i Wydział Farmaceutyczny Akademii Medycznej we współpracy z Instytutem Farmaceutycznym oraz Instytutem Biochemii i Biofizyki PAN. Wyposażenie Laboratorium Genetyki Klinicznej Planowane laboratorium będzie wykonywać odpłatnie analizy diagnostyczne z zakresu chorób genetycznie uwarunkowanych i markerów genomowych warunkujących osobniczą reakcję na ksenobiotyki [farmako i nutrigenetyka (genomika)]. Projekt opiera się na zawiązaniu współpracy czterech laboratoriów prowadzących molekularną diagnostykę medyczną. Jednostką prowadzącą i koordynującą projekt jest Pracownia Sekwencjonowania DNA Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN, współpracująca z Zakładem Genetyki Medycznej Instytutu Matki i Dziecka. Laboratoriami współpracującymi są Pracownia Genetyki Molekularnej Człowieka Akademii Medycznej w Warszawie oraz Laboratorium Genetyki Guzów Układu Nerwowego Instytutu Biologii Doświadczalnej. Zakres prowadzonych badań określony jest poprzez typ zainteresowań badawczych i organizacyjnych partnerów tworzących LGK. Diagnostyka będzie prowadzona w stosunku do markerów nowotworowych, markerów (mutacji, polimorfizmów) chorób dziedzicznych i aberracji chromosomalnych. W zakresie diagnostyki chorób genetycznie uwarunkowanych przewiduje się zarówno badania molekularne jak i cytogenetyczne. Powstanie Laboratorium Genetyki Klinicznej jako referencyjnego ośrodka analiz DNA dla potrzeb zainteresowanych instytucji związanych z ochroną zdrowia, wprowadzi nową jakość na gwałtownie rozwijającym się rynku usług medycznych. LGK będzie oferować błyskawiczne analizy oraz interpretację wyników w światowym standardzie i za przystępną cenę. Planowane docelowe 100 000 analiz rocznie oznacza powszechność dostępu do badań. Modernizacja i wyposażenie Laboratorium Biologii Nowotworów i Badań Przedklinicznych Celem projektu jest stworzenie na terenie Kampusu Ochota Laboratorium Biologii Nowotworów i Badań Przedklinicznych. W Polsce działa 240 firm farmaceutycznych i biotechnologicznych (dane z 2002) z czego tylko niewielka część (25%) trudni się wprowadzaniem nowych leków. Ze względu na relatywnie niskie koszty pracy oraz dobry poziom kształcenia z zakresu medycyny, biologii molelularnej, biotechnologii i farmacji istnieje szansa, że rynek ten znacząco się powiększy. Szereg poważnych firm farmaceutycznych już teraz inwestuje w Polsce w tym zakresie. Gotowość korzystania z usług prowadzonych przez laboratorium zgłaszają dwie polskie firmy farmaceutyczne: Polpharma S.A. i Adamed Sp. z o.o. W przyszłości Laboratorium nie będzie się ograniczało tylko do tych dwóch firm farmaceutycznych, ale stworzy platformę, którą będą mogły wykorzystać wszystkie firmy pracujące w zakresie wprowadzania i testowania nowych leków przeciwnowotworowych. Laboratorium wpłynie pozytywnie na konkurencyjność przedsiębiorstw: - Obniżenie kosztów usługi udzielanej przez Laboratorium wpłynie na obniżenie kosztów produktu finalnego oferowanego przez przedsiębiorstwa a to z kolei podniesie konkurencyjność polskich firm na rynkach zagranicznych. - Przyczyni się do tworzenia się nowych wysoko innowacyjnych firm biotechnologicznych, dla których koszt wybudowania laboratoriów był poważnym ograniczeniem. Wzrost liczby firm farmaceutycznych i biotechnologicznych pracujących na wczesnych etapach wprowadzania nowych leków wpłynie na zwiększenie konkurencyjności wewnątrz tego sektora gospodarki - Podwyższenie jakości udzielanej przez Laboratorium usługi wpłynie na korzystniejszy stosunek jakości do ceny produktu oferowanego przez przedsiębiorstwa. Wyposażenie Laboratorium Obrazowania Biologicznego i Medycznego Nowopowstałe laboratorium będzie zintegrowaną jednostką badawczą, w której obiekty biologiczne będą poddawane badaniom klinicznym i strukturalno - biochemicznym. Ośrodek przyczyni się do rozwoju priorytetowych dziedzin polskiej gospodarki takich jak „zdrowie i życie” i „technologie informacyjne”. Celem utworzenia laboratorium będzie umożliwienie współdziałania specjalistów z zakresu analizy i digitalizacji obrazów z mikroskopu elektronowego, mikroskopu 4Pi oraz rezonansu magnetycznego. Należą do nich członkowie zespołów badawczych Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN, Akademii Medycznej oraz Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego. Wyniki badań będą integrowane poprzez najnowocześniejsze techniki obróbki informatycznej. Obiekty biologiczne będą analizowane na poziomie subkomórkowym (mikroskop elektronowy), komórkowym (mikroskop 4Pi), oraz całego organu (rezonans magnetyczny). Laboratorium umożliwi archiwizację cyfrowych danych, przetwarzanie informacji wizualnej w rozproszonym systemie gridowym i będzie unikalnym stanowiskiem w skali kraju. Pozwoli to na gromadzenie i wymianę danych dotyczących badań klinicznych, epidemiologicznych i biochemicznych z innymi ośrodkami poprawiając konkurencyjność partnerów w dziedzinie badań, rozwoju i wdrażania najnowszych technologii biomedycznych.