Cytotoksyczne limfocyty pomocnicze?
03.07.2008
Limfocyty T można podzielić na kilka grup. Wyróżniamy limfocyty T pomocnicze oraz cytotoksyczne. Limfocyty pomocnicze pobudzają inne komórki układu immunologicznego do odpowiedzi przeciwko patogenowi, same nie uczestnicząc w tej odpowiedzi. Komórki Th dzielą się na cztery grupy: Th1, Th2, Th17 oraz Treg. Każda z grup wyróżnia się odmiennym profilem markerów powierzchniowych i produkowanych mediatorów stanu zapalnego. Obserwowano jednakże, że czasem w hodowli in vitro komórki T pomocnicze (teoretycznie nie biorące udziału w odpowiedzi cytotoksycznej) posiadają widoczne granule zawierające na przykład granzym B. Uważano, że fakt ten jest spowodowany hodowlą komórek w warunkach in vitro. Jednak najnowsze badania na komórkach pobranych bezpośrednio od człowieka przeczą tej hipotezie. Udowodniono, że niewielki odsetek komórek CD4+ stanowią komórki cytotoksyczne. Nie posiadają one receptora CD28 ani CCR7 czy CD62L. Mogą działać bezpośrednio w miejscu infekcji, nie przechodząc etapu stymulacji w węzłach limfatycznych. Różnorodność komórek układu immunologicznego naszego organizmu wydaje się ogromna. Co jeszcze nas zaskoczy?

van de Berg P.J., van Leeuwen E.M., ten Berge I.J., van Lier R., Cytotoxic human CD4+ T cells, Current Opinion in Immunology, 2008, 20:339-343