Matematyka narzędziem do przewidywania procesów zachodzących w żywych komórkach
Czy można zamienić pipetę i probówkę na monitor i klawiaturę? Czy zamiast przeprowadzać eksperymenty w laboratorium da się stworzyć model teoretyczny opisujący zjawiska zachodzące w żywych komórkach? Rob Phillips (biofizyk z California Institute of Technology) wraz ze swoim zespołem zaproponował model matematyczny, który pozwala przewidzieć interakcje zachodzące pomiędzy czynnikami transkrypcyjnymi a genami, a co za tym idzie – przewidzieć poziom ekspresji genów. W swoim artykule opublikowanym w Cell przedstawia zupełnie nowe podejście do badania procesów biologicznych.

Profesor Rob Phillips (California Institute of Technology) podszedł do zagadnień biologicznych w sposób dość niestandardowy. Jak na fizyka przystało, najpierw, wraz ze swoimi współpracownikami, stworzył model matematyczny opisujący badane zjawisko, a dopiero w drugiej kolejności potwierdził jego słuszność eksperymentalnie.

„Tak jak niesamowite jest to, że potrafiliśmy stworzyć równania opisujące ruch planet wokół gwiazd, tak samo fenomenalny jest fakt, że zaczynamy być w stanie wyprowadzić równania opisujące procesy tak złożone jak te, które zachodzą w żywych komórkach” – mówi profesor Phillips. Jego grupa badawcza stworzyła model pozwalający przewidzieć poziom ekspresji określonych genów w zależności od dostępnych czynników transkrypcyjnych. Wyniki pracy zostały opublikowane w czasopismie Cell.

Grupa naukowców z Kalifornijskiego Instytutu Technologicznego nie jest pierwszą, która podjęła próbę stworzenia takiego modelu. Na czym polega różnica pomiędy najnowszą koncepcją, a tymi publikowanymi wcześniej? Dotychczasowe modele, dla uproszczenia, pomijały fakt, że geny rywalizują ze sobą o czynniki tranksrypcyjne. Zakładano, w celu zawężenia obliczeń, że wszystkie elementy niezbędne do ekspresji genów znajdują się w komórce w nadmiarze. Jednak, jak wiemy, nie jest to prawdą. Niejednokrotnie określona grupa czynników transkrypcyjnych moduluje ekspresję więcej niż jednego genu. Ponadto jeden gen może występować w wielu kopiach, np. w przypadku DNA plazmidowego. Z tego powodu poszczególne geny rywalizują ze sobą o odpowiednie białka regulujące. Uwzględnienie czynnika rywalizacji sprawia, że model profesora Phillipsa, w dużo większym stopniu niż modele poprzedników, odpowiada rzeczywistości.

W jaki zatem sposób naukowcy prowadzili symulację? Do stworzenia modelu użyto stosunkowo nieskomplikowanego systemu – genu bakteri E. coli, który posiada tylko jedno miejsce wiązania czynnika transkrypcyjnego, a po związaniu z białkiem regulującym ekspresja genu zostaje zahamowana. W obliczeniach uwzględniono wszystkie możliwości w jaki sposób określony czynnik może wchodzić w interakcje z wieloma kopiami genu obecnymi w komórce. Następnie opracowano teorię, opierającą się na statystyce, która pozwoliła przewidzieć najbardziej prawdopodobną sytuację.

„Wyobraźmy sobie widownię, na której znajduje się określona liczba wolnych miejsc i określona liczba osób, które mogą te miejsca zająć. Instnieje wiele różnych kombinacji opisujących które z miejsc i w jaki sposób zostaną zajęte przez publiczność. Gdybyśmy chcieli, moglibyśmy systematycznie wymienić wszystkie możliwe ustawienia i wyciągnąć wnioski statystyczne, mówiące np. jak często dwoje przypadkowych ludzi usiądzie obok siebie. W podobny sposób postępowaliśmy badając oddziaływania czynników transkrypcyjnych z genam” – tłumaczy w obrazowy sposób prof. Phillips.

Po przeprowadzeniu obliczeń i wyprowadzeniu modelu, naukowcy przeprowadzili szereg eksperymentów, ktore potwierdziły teorię. Czy tego typu podejście jest w stanie usprawnić badania dotyczące procesów biologicznych? Czy uzupełnianie bądź zastępowanie standardowych eksprymentów obliczeniami stanie się popularne również w takich dziedzinach jak biologia molekularna? Na te pytania jak dotąd nie znamy odpowiedzi.

1) R. C. Brewster, F. M. Weinert, H. G. Garcia, D. Song, M. Rydenfelt, R. Phillips, The transcription factor titration effect dictates level of gene expression, Cell 2014, 1312-1323