Europejscy producenci skrobi: zainteresowanie ziemniakiem Amfora
18.04.2008
Trzech przodujących europejskich producentów skrobi potwierdziło swoje zainteresowanie genetycznie zmodyfikowanym ziemniakiem Amfora.

Do Europejskiej Komisji wpłynął wniosek z prośbą o zatwierdzenie upraw genetycznie zmodyfikowanych ziemniaków Amflora na terenie Unii Europejskiej. Producenci z Niderlandów, Niemiec oraz Szwecji (firmy: Avebe, grupa Emsland oraz Lyckeby) są zainteresowani ziemniakiem Amflora jako źródłem czystej amylopektyny w przeciwieństwie do konwencjonalnych ziemniaków, które zawierają zarówno amylopektynę jak i amylozę.

Źródło czystej amylopektyny byłoby szczególnie cenne w przemyśle papierniczym. Prawie połowa z 1,51 miliona ton skrobi ekstrahowanej każdego roku z ziemniaków, kukurydzy i pszenicy w Unii Europejskiej jest przeznaczana później na zastosowania poza przemysłem spożywczym. Szacuje się, że stosowanie czystej amylopektyny przyniosłoby ogromne zyski (nawet rzędu 100 milionów euro).

Gatunek Amflora został opracowany przez BASF. Aplikacja wnosząca o pozwolenie na jego uprawę w Europie została złożona w 2003 roku. Dwa lata później, na podstawie wyników badań naukowych, Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności uznał Amflorę za równie nieszkodliwą jak konwencjonalne ziemniaki. Europejska Komisja przychyliła się do zatwierdzenia upraw ziemniaka GM, ale ostateczne głosowanie zostało opóźnione.

To opóźnienie przekreśliło nadzieje BASF na rozpoczęcie upraw jeszcze w 2008 roku. Mimo to dyrektor do spraw reklamy w firmie Avebe, Gerben Meursing pozostaje przekonany, że “biotechnologia roślinna jest kluczowym elementem przyszłości przemysłu ziemniaczanej skrobi”.

Źródło: gmo-compass.com