Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Kęs inteligencji cz.1
02.04.2013

We współczesnym świecie inteligencja zdaje się zyskiwać na znaczeniu. Człowiek, otoczony przez skomplikowane urządzenia i napływające zewsząd informację, dzięki zdolnościom umysłowym może świadomie i swobodnie funkcjonować. Co jednak zrobić, gdy osiągnięty poziom intelektualny zdaję się być niewystarczający? Czy genetyka może skazać nas na wieczne zagubienie? Najnowsze badania wskazują, że inteligencja jest cechą nabytą, którą można ćwiczyć. Okazuję się też,  że można ją wypić lub połknąć w tabletce.

Człowiek dzięki swojemu niezwykle skomplikowanemu mózgowiu podporządkował sobie cały świat. Zwierzęta uczynił podległymi, odkrył mikro i makrokosmos. Świat jednak nie stanął w miejscu. Zmieniany ludzką ręką mutuje i reaguje na ekspansję człowieka. Zaś odkrycia i wynalazki wydają się być pułapką, którą sami na siebie zastawiamy.

Doktor Anders Sandberg z Oxford University stwierdził:

Tworzymy tak skomplikowane rzeczy, że nie do końca je rozumiemy. Nie ma na świecie pojedynczej osoby, która potrafiłaby w całości zrobić telefon komórkowy. W jednej części świata robi się procesor, w innej baterie. Jedni ludzi wytwarzają ekran, a inni maszyny robiące maszyny robiące przycisk do telefonui. Nie jest możliwe, żeby jedna osoba potrafiła ogarniać tak szerokie spektrum wiedzy. Świat zwyczajnie staje się coraz bardziej skomplikowany, a wysoki iloraz inteligencji ułatwia poruszanie się w nim.”

Inteligencja

W psychologii terminem "inteligencja" określa się sprawność w zakresie zdolności poznawczych, takich jak uwaga, pamięć, wnioskowanie logiczne czy rozwiązywanie problemów. Próbując zmierzyć wartość naszych zdolności intelektualnych opracowano tzw. „iloraz inteligencji” ( IQ - Intelligence Quotient). Wartość ta ma charakter względny, który jest badany na podstawie zadań testowych, wymagających myślenia, a nie odtwarzania zdobytej wiedzy w toku nauczania.  Za inteligencję przeciętna uznaje się IQ rzędu 100 pkt.

Ostatnimi czasy do głosu dochodzi teoria prof. Sternberga, która podważa pogląd, że iloraz inteligencji jest stały i uwarunkowany genami. Jego zdaniem, taki pogląd nie ma poparcia naukowego. Szereg badań wskazuję, że możliwa jest poprawa zdolności intelektualnych. Stosując niżej wymienione ćwiczenia, dietę i odpowiednie tabletki możliwe jest praktycznie podwojenie swojego IQ.

 

1. Usuń ograniczenia

a)Podstawą prawidłowego funkcjonowania mózgu jest zapewnienie mu odpowiedniego środowiska do działania. Ważne jest by neurony nie otrzymywały toksyn, które mogą zaburzyć ich działanie. W szeroko przeprowadzonych testach IQ  ludzie palący oraz nadużywający alkohol uzyskiwali wyniki rzędu 80-90 punktów, co stanowi wynik poniżej przeciętnej.

b)Poważnym czynnikiem wpływającym na zdolności intelektualne jest odpowiedni poziom wody w organizmie. Nawet niewielkie odwodnienie obniża wynik IQ średnio o 5 punktów. Sytuacja ta jest jednak powszechniejsza niż mogłoby się wydawać. Statystyczny człowiek dostarcza organizmowi  znacznie mniej niż prawidłowe 3 litry wody dziennie.

c)Naukowcy z University of London zauważyli, że dzieci, które regularnie jadajążywność typu fast food, mają niższe IQ niż ich rówieśnicy, którzy spożywają świeże domowe posiłki. W badaniu uczestniczyły dzieci w wieku od 3 do 5 la, których dieta była ściśle monitorowana. Z badania wynika, że dzieci, które jadały posiłki przygotowane ze świeżych składników miały wyższe IQ niż te z nich, które żywiły się daniami typu fast food.

Do podobnych wniosków doszli naukowcy z University of Adelaide. Iloraz inteligencji 8-letnich dzieci, które spożywały we wczesnym dzieciństwie dużo słodyczy i słodkich napojów, był o 2 punkty niższy niż u ich zdrowo odżywiających się rówieśników

 

2. Zadbaj o ciało

a)Prawidłowo skomponowana dieta znacznie pomaga w zwiększeniu wydolności umysłowej. Do posiłków wpływających na wzrost zdolności intelektualnych zalicza się pokarmy zawierające duże ilości nie nasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 jak: jajka, ryby, nasiona, orzechy, avokado. Według brytyjskich uczonych uczniowie, którzy jedli ryby przez 3 miesiące osiągnęli takie postępy w nauce jak ich rówieśnicy w ciągu 3 lat.

b)Bardzo istotnym czynnikiem są ćwiczenia fizyczne. Ruch wspomaga krążenie rozszerzając naczynia krwionośne zaopatrujące mózg w tlen i związki odżywcze. Najprawdopodobniej także czynniki wzrostu, wydzielane podczas ćwiczeń stanowią przekaźnik nerwowy. Badania pokazują, że kondycja fizyczna koreluje z umiejętnością rozwiązywania zadań matematycznych.

c)Posługując się techniką rezonansu magnetycznego udowodniono, że pod wpływem regularnych ćwiczeń medytacyjnych kora mózgowa powiększa swoją grubość. Lepiej  pracują także części mózgu, które odpowiedzialne są za: kontrolowanie uwagi, odbieranie bodźców zmysłowych, słuchowych i wizualnych . Największe różnice w grubości kory  obserwuję się u osób starszych, które praktykują medytację. Sugeruje to, że medytacja może równoważyć związane z wiekiem zmniejszanie grubości kory mózgowej.

 

3. Ucz się

a)Mimo, że podstawowym zadaniem powszechnej edukacji jest nauczenie ludzi pewnych umiejętności, okazuję się, że wraz z nauką ludzie zwiększają swoje IQ o 3,7 pkt. na rok. Rozwój ten może wynikać nie tylko z przekazywanej wiedzy, ale też z interakcji pomiędzy dziećmi. Społeczeństwa, w których edukacja trwa dłużej (głównie kraję azjatyckie) wykazują IQ  o 5 pkt. wyższe niż wartość średnia.

 

Inteligencja to super moc, dzięki której potrafimy żyć w mniej przyjaznych warunkach niż jakiekolwiek bakterie, rośliny czy grzyby. Ma ona także wpływ na długość życia oraz prawdopodobieństwo bycia ofiarą przestępstwa. Badania pokazują, że ludzie o wyższym ilorazie inteligencji czują się szczęśliwsi niż ci o mniejszym. Na bystrych obywatelach mogą skorzystać też Państwa. Przyjmuje się, że wzrost średniej z IQ o 1 pkt powoduje wzrost PKB o 2-3%. Ludzie inteligentni wykazują tendencję do tworzenia długo terminowych planów, a także działania z korzyścią dla ogółu raczej niż osiąganie swoich własnych celów. Wydaje się, że zwiększenie inteligencji wśród ludzi na świecie mogłoby uczynić Ziemię dużo lepszym miejscem - Dr Anders Sandberg

 

C.D.N.

a w nim więcej o lekach na inteligencje, modyfikacjach genetycznych i innych nowoczesnych podejściach.

 

 

Mateusz Wasiak

 

Żródła:

W oparciu o wykład Dr. Anders’a Sandberga’a


Richard Lynn and Tatu Vanhanen (2006). IQ and Global Inequality

Psychiatria.pl
Badania.net

KOMENTARZE
Newsletter