Już jest skuteczny lek na ostre uszkodzenie płuc
15.05.2013

Naukowcy z Queen University w Belfaście opracowali preparat, który leczy ostre uszkodzenie płuc (ALI). Wierzą, że to może stać się pierwszym skutecznym lekiem na schorzenia, które atakują jednego na pięciu pacjentów w oddziale intensywnej terapii. Badania nad skutecznością mogą potrwać jeszcze trzy lata.

Ostre uszkodzenie płuc (ang. acute lung injury – ALI) może być spowodowane nagłym nieswoistym odczynem zapalnym w płucach, z towarzyszącym wzrostem przepuszczalności naczyń płucnych dla wody i białka. W Wielkiej Brytanii co roku na ALI choruje 15.000 osób. W ostatnich latach zainteresowanie klinicystów specyfiką ALI wzrasta, głównie ze względu na rozwój analgezji zewnątrzoponowej oraz coraz rzadsze występowanie innych powikłań w niedodmie, czy zapaleniu płuc.

Naukowcy opracowali preparat, którego nanocząsteczki wiążą się z odpowiednim rodzajem komórek krwi. Wielkość nanocząsteczek wynosi około jednej miliardowej części metra. Preparat podawany jest wziewnie, dzięki czemu nanocząsteczki trafiają bezpośrednio  do punktów zapalnych w płucach. "Większość prowadzonych badań skupia się na dostarczaniu leków do miejsca choroby, nasze badania koncentrują się na interakcji nanocząsteczek z komórkami. Prowadzimy również badania w zakresie możliwych działań leczniczych zarówno w chorobach układu oddechowego, jak i raka" – tłumaczy Profesor Chris Scott. Cząsteczki te mogą wiązać się z określonymi komórkami w płucach wywołując łagodzenie i zmniejszenie stanu zapalnego. Rada Badań Medycznych w Wielkiej Brytanii przeznaczyła 505.000 funtów na dofinansowanie projektu w ciągu dwóch lat. "Jeżeli nasze badania nad lekiem odniosą pozytywne skutki, może oznaczać to, że nanomedycyna może przyczynić się w leczeniu również innych chorób układu oddechowego, takich jak i  przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP), czy mukowiscydoza "– przyznaje Profesor Danny McAuley z Uniwersytetu w Belfaście.

Anna Staszewska