Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Polska firma na 10 miejscu! Ranking najszybciej rozwijających się producentów leków generycznych na świecie!
09.08.2012

Klif patentowy dla producentów leków generycznych jest jak ośmiotysięczniki dla wspinaczy górskich. Doskonałe przygotowanie z odrobiną szczęścia i przy odpowiednich warunkach w obu przypadkach mogą dać ogromną satysfakcję.  Tak jak himalaiści zdobywają kolejne szczyty, tak producenci generyków zagarniają kolejne nisze rynkowe powstałe po wygaśnięciu patentów na blockbustery wielkich koncernów farmaceutycznych. Za takim przejmowaniem rynku poprzez naśladownictwo leków (dotychczas) oryginalnych idą nie małe pieniądze. A w zasadzie grube miliony. Choćby Ranbaxy Laboratories zarobiło 500 mln $ USD na sprzedaży generycznego odpowiednika Lipitoru koncernu Pfizer (leku na zbijanie cholesterolu w zaledwie pół roku od debiutu na rynku.

Plus tego zjawiska jest taki, że producenci leków oryginalnych zostali zmuszeni do dywersyfikacji swoich działań, w celu uzupełnienia gwałtownego spadku sprzedaży swoich już nie ekskluzywnych leków. Coraz częściej taka dywersyfikacja polega na podaniu ręki generycznym konkurentom. Niesie to pewne korzyści, bowiem koncerny farmaceutyczne korzystają z niskich kosztów produkcji leków i zyskują dostęp do rynków krajów rozwijających się.

W gruncie rzeczy takie działania napędzają rozwój branży leków odtwórczych. Nic więc dziwnego, że w zeszłym roku niektórzy producenci leków generycznych odnotowali dwucyfrowe tempo wzrostu. Liderem tego sekotra w 2011 roku był niekwestionowanie Sagent Pharmaceuticals, który odnotował niebywały wręcz wzrost sprzedaży o 106 % (!).

Świetnym przykładem jest Watson Pharmaceuticals, który wprowadza raz po raz nowe generyki na rynek, od autoryzowanej przez Johnson & Johnson wersji leku na ADHD Concerta, po obniżający poziom cholesterolu Lipitor. W 2011 roku stopa wzrostu Watson Pharmaceuticals sięgnęła 46 %. Z kolei Dr Reddy’s Laboratories, producent generycznych odpowiedników takich hitów jak Protonix Pfizera, czy Zyprexa koncernu Eli Lilly, zanotował 34 % wzrost w 2011 roku. Tymczasem nawet w koncernie Sanofi, dzięki współpracy i przejęciom mniejszych firm, sprzedaż leków generycznych wzrosła o 19 % i niewiele zabrakło, aby koncern z czołówki Big Pharma znalazł się w pierwszej dziesiątce listy producentów leków generycznych…

Jednakże korzystanie z klifu patentowego to coś więcej niż wprowadzanie na czas odpowiednich produktów. Potrzebna jest też odpowiednia skala przedsięwzięcia, dostosowana nie tylko do finansów firmy, ale najzwyczajniej w świecie do możliwości. Na przykład firma Ranbaxy miała sześciomiesięczną blokadę na sprzedaż swojego odpowiednika wspomnianego już leku Lipitor, a wszystko przez to, że jako pierwsza złożyła do FDA podanie o zatwierdzenie generyku. Składając podanie, Ranbaxy nie była pewna czy jest w stanie odpowiedzieć na spływające już wówczas w ogromnej ilości zamówienia na lek, zwłaszcza w momencie gdy FDA rozpatrywała wykryte w międzyczasie poważne naruszenia w linii produkcyjnej. Z pomocą przyszedł większy kolega generyczny koncern Teva, z którym Ranbaxy miało podpisaną zapasową umowę…

Jak mniejsze firmy radzą sobie ze zwiększaniem skali? Kupują mniejsze przedsiębiorstwa. Na przykład Firma Perrigo, drugi na świecie najszybciej rozwijający się producent leków generycznych, nabyła w ubiegłym roku za 540 mln $ USD Paddock Laboratories, z kolei Watson zakupil grecki Specifar za 562 mln $ USD. Na uwagę zasługuje też nasza rodzima Polpharma, która uplasowała się na 10 miejscu rankingu najszybciej rozwijających się producentów leków generycznych. Choć na nieco mniejszą skalę, ale kupiła sobie udziały w kilku rynkach wschodzących producentów leków generycznych, zdobywając między innymi turecką Cenovapharmę czy rosyjski Akrikhin. Szósty w rankingu Dr Reddy’s także zapatruje się na rosyjski rynek, zaś czwarty Watson praktycznie dobił targu i niebawem wykupi szwajcarski Actavis.

Poniższe zestawienie oparte jest na ogólnych informacjach o sprzedaży za 2011 rok udostępnionych przez EvaluatePharma, które też opracowało ranking.

 

1 miejsce: Sagent Pharmaceuticals

Sprzedaż leków generycznych w 2011: 152 mln $ USD
Wzrost w 2011: 106%
Wzrost w 2010: 153%

2 miejsce: Perrigo

Sprzedaż leków generycznych w 2011: $620 mln $ USD
Wzrost w 2011: 80 %
Wzrost w 2010: 45 %

3 miejsce: Nichi-Iko Pharmaceutical

Sprzedaż leków generycznych w 2011: 1,3 mld $ USD
Wzrost w 2011: 79 %
Wzrost w 2010: 25 %

4 miejsce: Watson Pharmaceuticals

Sprzedaż leków generycznych w 2011: 3,32 mld $ USD
Wzrost w 2011: 46 %
Wzrost w 2010: 38 %

5 miejsce: Glenmark Pharmaceuticals

Sprzedaż leków generycznych w 2011: 778 mln $ USD
Wzrost w 2011: 37 %
Wzrost w 2010: 17 %

6 miejsce: Dr. Reddy's Laboratories

Sprzedaż leków generycznych w 2011: 1,48 mld $ USD
Wzrost w 2011: 34 %
Wzrost w 2010: 15 %

7 miejsce: Taro Pharmaceutical Industries

Sprzedaż leków generycznych w 2011: 436 mln $ USD
Wzrost w 2011: 33 %
Wzrost w 2010: 11 %

8 miejsce: Sun Pharmaceutical Industries

Sprzedaż leków generycznych w 2011: 1,65 mld $ USD
Wzrost w 2011: 29 %
Wzrost w 2010: 52 %

9 miejsce: Veropharm

Sprzedaż leków generycznych w 2011: 156 mln $ USD
Wzrost w 2011: 24 %
Wzrost w 2010: 28 %

10 miejsce: Polpharma

Sprzedaż leków generycznych w 2011: 580 mln $ USD
Wzrost w 2011: 22 %
Wzrost w 2010: 20 %

 

 

Red. Tomasz Sznerch

 

Na podstawie The world's 11 fastest-growing generics makers gain from branded pain autorstwa Tracy Staton. 8 sierpnia 2012 FiercePharma

KOMENTARZE
Newsletter