Komórka pozbawiona membrany służy pomocą w badaniach nad podziałami komórki
25.01.2013

Naukowcy z EMBL (European Molecular Biology Laboratory) stworzyli komórkę pozbawioną membrany. Taki twór może okazać się pomocny w badaniach nad procesami podziałów komórkowych. Już udało się dokonać interesujących obserwacji dzięki osiągnięciom naukowców z EMBL.

Poniższy materiał wideo został stworzony dzięki pracy dr Ivo Telleya z niemieckiego oddziału EMBL w Heidelbergu. To właśnie opracowana przez niego metoda pozwoliła na badanie procesu podziału komórki pozbawionej membrany.

Na filmie chromosomy (czerwone) są rozdzielane przez wrzeciono podziałowe (zielone). Na pierwszy rzut oka, to, co zostało uchwycone na filmie, wygląda na niczym niewyróżniającą się komórkę w trakcie podziału, ale to założenie jest błędne. Technicznie rzecz biorąc, nie jest to nawet komórka. W definicji komórki zawarty jest warunek, że jest to przestrzeń ograniczona błoną komórkową. Ta pseudo-komórka została taj błony pozbawiona.

Praca dr Telleya była oparta na wykorzystaniu komórek pozyskanych z embrionów muszki owocowej (Drosophila melanogaster). Te właśnie komórki mają pewną cechę, która zaważyła na ich wyborze, mianowicie na odpowiednim etapie rozwoju embrionu stanowią one coś na kształt zbiorowiska pozbawionych membran pseudo-komórek, które dokonują podziałów mimo tego, że nie są od siebie fizycznie oddzielone.

Technika opracowana w niemieckim oddziale EMBL doczekała się publikacji w Nature Protocols. Umożliwia ona po raz pierwszy w historii obserwację procesu podziału komórki bez błony komórkowej, co oznacza, że możliwe stało się fizyczne manipulowanie zachodzącymi zjawiskami. Zespołowi dr Telleya już udało się dokonać odkrycia dzięki nowej technice. Wiadomo, że komórki embrionu wytwarzają mniejsze wrzeciona podziałowe wraz z postępami w rozwoju embrionu. Wiąże się to z ograniczeniem przestrzeni. Jednak gdy naukowcy ścisnęli swoją pseudo-komórkę z zamiarem zasymulowania tych warunków, rozmiar wytwarzanego przez nią wrzeciona podziałowego nie zmienił się.

Rezultaty pracy niemieckich naukowców mogą przyczynić się do poszerzenia wiedzy, którą dysponuje współcześnie świat nauki na temat procesów podziału komórek. Być może sprawią, że w przyszłości możliwe będzie bezpośrednie wpływanie na te procesy za pomocą technik, które dopiero powstaną.

red. Tomasz Domagała