Winogrona mogą być użyteczne w walce z norovirusem
13.11.2012

Norowirusy są drugą najpowszechniejszą przyczyną chorób pokarmowych u obywateli Unii Europejskiej. W Stanach Zjednoczonych również ponad połowa chorób tego typu jest skutkiem działania norowirusów. Czy można z nimi walczyć za pomocą specyfiku ze źródła tak ogólnodostępnego jak winogrona? Okazuje się, że tak.

Norowirusy należą do rodziny kalciwirusów. Mogą przenosić się bezpośrednio z jednego zarażonego człowieka na drugiego drogą kropelkową, poprzez zanieczyszczoną wodę, czy też jedzenie. Bardzo łatwo jest ulec zakażeniu, wystarczy do tego zaledwie dziesięć cząsteczek wirusa. Z tego powodu wirusy zaliczające się do tej grupy potrafią siać prawdziwe spustoszenie wśród odizolowanych społeczności, na przykład w szpitalach, hotelach, czy też na statkach wycieczkowych.

Dan Li, doktorantka z uniwersytetu w Ghent w Belgii, wykazała w swoich badaniach, że wyciąg z pestek winogron nawet w małych dawkach wpływa na obniżenie zdolności zakaźnych norowirusów. Wyniki tych badań zostały opublikowane w listopadowym wydaniu Applied and Environmental Microbiology.

Naukowcy z Belgii do swoich badań wykorzystali surogaty ludzkich wirusów, które mają takie same patologiczne lub biologiczne cechy jak norowirusy atakujące ludzi. Zrobiono tak, ponieważ nie istnieje żaden odpowiedni norowirusowy model zwierzęcy, a ludzkich norowirusów nie udało się do tej pory z powodzeniem rozmnażać w liniach komórkowych in virto. Mysi norowirus-1, którego użyto należy do tego samego rodzaju co norowirus atakujący ludzi. Ma podobną morfologię i strukturę genomu, oraz może być hodowany w liniach komórkowych. Te cechy sprawiły, że najlepiej nadawał się do wykorzystania w prowadzonych badaniach.

Zaobserwowano, że pod wpływem ekstraktu z pestek winogron, mysi norowirus‑1 uległ zniekształceniu, a w efekcie inaktywacji. Stało się tak, ponieważ białka, z których zbudowany jest wirusowy kapsyd, zostały ze sobą zbite, tracąc w ten sposób swoją funkcjonalność. W efekcie zdolność wirusa do przyłączania się do komórek ulega upośledzeniu, przez co staje się niegroźny.

Czy to odkrycie przełoży się na produkcje nowych leków skierowanych przeciwko wirusom?

To pokaże przyszłość. Leczenie infekcji wirusowych przy pomocy wyciągów roślinnych nie jest niczym nowym. Istotny w badaniach Dan Li jest jednak fakt, że norowirusy występują bardzo powszechnie i każda, coraz to doskonalsza, forma obrony przed nimi na pewno poprawi standard życia ludzi.

Tomasz Domagała