Zielona herbata dobra na wszystko?
07.12.2012

Od wieków prowadozne są dyskusje dotyczące możliwych korzyści płynących ze spożywania zielonej herbaty. Starożytny napój jest kojarzony, ze wszystkim, co zdrowe, od wzmacniania systemu immunologicznego do zapobiegania, a nawet cofania chorób przewlekłych.

Trzy kolory „czaju”, czyli wielki powrót czarnej herbaty

Przeprowadzane w przeszłości badania były obiecujące, ale nie dawały jednoznacznych odpowiedzi. Jednak ostatnio lekarze zidentyfikowali na poziomie komórkowym to, w jaki sposób zielona herbata może zapobiegać rozwijaniu się raka piersi oraz prostaty.

Zespół naukowców z Chin odkrył możliwości pozytywnego wpływania w zakresie pamięci oraz uczenia się przestrzennego, dzięki substancji chemicznej będącej składnikiem zielonej herbaty- EGCG. Ponadto amerykańscy naukowcy udowodnili, że picie zielonej herbaty po posiłku bogatym w skrobię obniża poziom glukozy we krwi.

Zielona herbata a rak piersi

Substancje chemiczne znajdujące się w zielonej herbacie nazywane polifenolami, hamują działanie dwóch białek odpowiedzialnych za rozwój komórek nowotworowych- czynnika wzrostuśródbłonka naczyń(VEGF) oraz czynnika wzrostu hepatocytów(HGF). Katherine D. Crew prowadziła badania nad rakiem piersi, który nie reaguje na terapię hormonalną w Columbia University Medical Center w Nowym Jorku. Wraz z zespołem zaobserwowała powtarzalność występowania obniżonego poziomu cholesterolu oraz obniżenie się czynnika wzrostuśródbłonka naczyń u kobiet przyjmujących ekstrakt z zielonej herbaty.

Jednym z celów, trwających nadal badań, jest ustalenie odpowiedniej dawki ekstraktu dla uzyskania jak najlepszych wyników leczniczych.

„Może te badania są zbyt małe, by upewnić nas, że zielona herbata może zapobiegać rakowi piersi, ale z drugiej strony mogą nam umożliwić lepsze zrozumienie mechanizmów antyrakowych,” podsumowuje Crew.

Zielona herbata a rak prostaty

Susanne Henning zwerbowała 67 mężczyzn, którym groziła prostatektomia, czyli zabieg usunięcia powiększonej prostaty lub prostaty z ogniskami nowotworowymi. U mężczyzn, którzy w ramach badania pili zieloną herbatę nastąpił znaczący spadek swoistego antygenu sterczowego (PSA), a jego podniesiony poziom ma związek z rozwojem raka prostaty.

Te odkrycia wskazują na to, iż polifenole zawarte w zielonej herbacie, spożywane w jednakowych dawkach napoju, mogą pomagać w kontrolowaniu wzrostu zarówno- czynnika wzrostuśródbłonka naczyń oraz czynnika wzrostu hepatocytów. Mogą także pomóc w zapobieganiu pełnego rozwoju raka prostaty.

Wpływ na procesy pamięciowe mózgu

Professor Yun Bai z Third Military Medical University, Chongqing, w Chinach z zespołem zbadali właściwości kluczowego składnika zielonej herbaty, organicznej substancji chemicznej zwanej EGCG (epigallocatechin-3 gallate) - powszechnie znanego antyoksydanta.

„Założyliśmy, że EGCG może poprawiać funkcje kognitywne wpływając na proces wytwarzania komórek nerwowych, tzw. neurogenezy. W naszych badaniach skoncentrowaliśmy się przede wszystkim na hipokampie - element układu limbicznego odpowiedzialny głównie za pamięć. Odgrywa on ważną rolę w przenoszeniu (konsolidacji) informacji z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej oraz orientacji przestrzennej w mózgu.

Chińscy naukowcy odkryli również, że EGCG zwiększa produkcję komórek progenitorowych neuronów, które podobnie jak komórki macierzyste mają umiejętność adaptacyjną oraz dyferencjacyjną na różne rodzaje komórek. Z badań wynika, iż EGCG wzmacnia procesy uczenia się oraz zapamiętywania poprawiając zdolność poznawania i zapamiętywania przestrzennego. „Pozwoli nam to zrozumieć potencjalne możliwości EGCG znajdującego się w zielonej herbacie zwalczania chorób zwyrodnieniowych oraz chorób związanych z utratą pamięci.” podsumował Bai.

Zielona herbata, a trawienie węglowodanów

Naukowcy z The Pennsylvania State University ogłosili niedawno wyniki badań tłumaczące jak EGCG pomaga zredukować poziom cukru we krwi. W przeprowadzonym doświadczeniu użyto jako organizm modelowy myszy, gdyż ich metabolizm glukozy jest podobny do ludzkiego. Myszy zostały podzielone na grupy wagowe. Po okresie postu otrzymały do spożycia skrobię kukurydzianą, maltozę i sacharozę wraz z EGCG, grupa kontrolna nie dostała EGCG. Podawana dawka EGCG równała się półtora kubka zielonej herbaty. Następnie naukowcy zbadali poziom cukru we krwi, co pokazało, że grupa otrzymująca bioaktywne EGCG ma znacznie obniżony poziom cukru w przypadku, gdy jadła skrobie kukurydzianą, lecz nie maltozę i sacharozę. EGCG hamuje akcję alfa amylazy, która w normalnych warunkach rozkłada węglowodany do prostych cukrów. Udowodniono, że EGCG redukuje aktywność enzymu w trzustce o 34 % i blokuje jego umiejętność rozkładu skrobi. Naukowcy wierzą, że taki sam mechanizm zachodzi i ludzi.

To odkrycie daje szansę na stworzenie nowej strategii dietetycznej. Naukowcy podkreślają, że należy przyjmować EGCG z produktami skrobiowymi aby zmaksymalizować pozytywne działanie. Przyjmowanie pokarmów bogatych w cukry grozi wieloma chorobami i komplikacjami żywieniowymi szczególnie dla cukrzyków. Picie zielonej herbaty może pomóc w zredukowaniu skoku glukozy po posiłku bogatym w skrobię.

Przedstawione badania dają nadzieje na uzyskiwanie korzyści zdrowotnych płynących ze spożywania zielonej. Należy jednak pamiętać, iż większość herbat dostępnych w supermarketach tak naprawdę zawiera znikome ilości zielonej herbaty, będąc często mieszanką liści, cukru oraz innych substancji smakowych.

W Japonii, gdzie poziom spożycia tej odmiany jest bardzo wysoki, stopień zachorowalności na raka piersi i prostaty jest około trzech razy mniejszy w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi, chociaż różnice mogą wynikać także z innych czynników żywieniowych.

Pomimo tego, iż wszystkie przeprowadzone badania wymagają dalszego rozwoju oraz potwierdzenia na szerszej grupie uczestników, zielona herbata wydaje się być skutecznym remedium na wiele schorzeń. Tym samym potwierdzają się starożytne twierdzenia mówiące o zbawiennym wpływie roślin znajdujących się w zasięgu naszej dłoni.

Paulina Dziedzic/Natalia Pankiewicz