Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Jak dobrze zarządzać dużym zbiorem publikacji naukowych? Oto nasze rady
25.09.2012

Podczas zbierania bibliografii w trakcie pisania artykułów naukowych, czy szukania informacji patentowych, następuje nieubłagalne gromadzenie się na dyskach twardych stosu plików typu .pdf. Zazwyczaj po pewnym czasie szukanie konkretnego woluminu, czy publikacji danego autora bez odpowiedniego katalogowania, przypomina przeczesywanie siana w poszukiwaniu igły. Dlatego też warto zwrócić uwagę na oprogramowanie ułatwiające organizację i zarządzanie bibliografią przydatne w pracy zarówno studenta, jak i naukowca czy przedsiębiorcy prosperujących w branży life-science.

Mendeley

Oprogramowanie Mendeley to darmowe, oprogramowanie służące zarządzaniu publikacjami naukowymi (Mendeley Desktop) i serwis przeznaczony dla studentów oraz naukowców (Mendeley Web). Oprogramowanie to działa już od 2008 roku, lecz w Polsce nie jest bardzo popularne.

Najważniejszą funkcja Mendeleya to możliwość przeszukiwania zgromadzonych zasobów. Oprogramowanie umożliwia wyszukiwanie kluczowych słów takich jak choćby nazwisko autora, czy tytuł w treści dokumentów oraz poprzez indeksy. Samo jednak przeszukiwanie było by niezbyt przydatne, gdyby nie funkcja automatycznego (lub w przypadku mniej znanych formatów pół-automatycznego) opisywania zebranych zasobów. Osoby, które zdecydują się na założenie konta na stronach producenta, mogą zapisywać kopie zapasowe materiałów na wirtualnych serwerach, co pozwala na łatwe odzyskanie plików w przypadku awarii komputera. Kolejnym przydatnym „drobiazgiem” jest automatyczne tworzenie różnorodnych przypisów bibliograficznych do edytorów tekstu. Idealne podczas pisania prac licencjackich i magisterskich. Program pozwala również na tworzenie kategorii plików, które możemy podzielić na „ulubione”, „niedawno dodane”, czy „moje publikacje”.

Zotero

Innym porównywalnym narzędziem jest stworzony przez Roy Rosenzweig Center for History and New Media dodatek do przeglądarki Mozilla FireFox - Zotero. Program pracujący w przeglądarce internetowej pozwala na tworzenie bazy danych bibliograficznych, którą można edytować, a także wprowadzać do niej własne załączniki, czy notatki. Swoją bazę można też tworzyć wykorzystując zarówno pliki występujące popularnych formatach bibliograficznych, jak i po prostu pobrane z dysku. Ponadto istnieje możliwość zainstalowania wtyczki do MS Word i Open Office - przydatne zwłaszcza podczas pisania prac magisterskich oraz tekstów przeglądowych. Plusem tego programu jest fakt, iż przypisy tworzone w edytorze tekstu  mogą zawierać  polskie skróty takiej jak „np.”, „zob.”, „str.”, czy „red.”. Warto nadmienić że Zotero to darmowy dodatek do przeglądarki Mozilla FireFox.

Web 2.0

Oczywiście aplikacje tego typu nie mogłyby się obejść bez funkcji społecznościowych. Zarówno Zotero jak i Mendeley Web posiadają funkcje „polecania” publikacji oraz prowadzą statystyki czytelnictwa. Możliwość tworzenia odpowiednich grup pozwala na rekomendowanie publikacji znajomym np. w obrębie jednego laboratorium czy grupy studenckiej.

Strony programów:

http://www.mendeley.com/

http://www.zotero.org/

 

Michał Laskowski

KOMENTARZE
Newsletter