Epoksydy dla przemysłu z oleju roślinnego
31.10.2012

Epoksydy wykorzystywane są w przemyśle chemicznym do produkcji środków powierzchniowo czynnych, emulgatorów dla detergentów i środków czyszczących, a przede wszystkim smarów do pojazdów i silników.

Epoksydy są związkami chemicznymi zawierającymi trójczłonowy pierścień zbudowany z jednego atomu tlenu i dwóch atomów węgla. Cechują się dużą reaktywnością. Obecnie produkcja tych związków opiera się głownie na wykorzystaniu ropy naftowej jako substratu do procesu chemicznego. Naukowcy z korporacji Fraunhofer, z Centrum Chemiczno-Biotechnologicznych Procesów (Leuna, Niemcy), opracowali nowatorską metodę produkcji epoksydów z krajowych olejów roślinnych.

W październiku bieżącego roku rozpoczęła się pilotażowa produkcja epoksydów z wykorzystaniem nowego procesu na skalę przemysłową. Możliwe jest uzyskanie objętości reaktora sięgającej nawet 100 litrów, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie do 70 kilogramów produktu podczas jednego cyklu.

Proces o charakterze chemiczno-enzymatycznym, pozwala na przeprowadzenie produkcji opartej na olejach roślinnych w niższej temperaturze oraz w sposób bardziej przyjazny dla środowiska. Dodatkową zaletą wprowadzenia do procesu reakcji enzymatycznej, jest zwiększona łatwość prowadzenia produkcji. Enzymy działają w umiarkowanych temperaturach, przy wartościach pH zbliżonych do neutralnego i pod normalnym ciśnieniem. Dzięki swoim właściwościom katalizują reakcję tylko w przewidzianych miejscach cząsteczek i nie powodują reakcji ubocznych. Tego nie można powiedzieć o klasycznym procesie chemicznym.

Rodzi się zatem pytanie, czy oleje roślinne nadają się do wykorzystania w nowym procesie produkcji epoksydów? Poza typowymi ciekłymi olejami roślinnymi i kwasami tłuszczowymi wykorzystywanymi również przy produkcji żywności, można użyć również odpadowych olei powstających podczas niektórych procesów produkcji żywności, na przykład oleju z nasion gorczycy.

Badania niemieckich naukowców są prowadzone dzięki finansowaniu niemieckiego Federalnego Ministerstwa Żywności, Rolnictwa i Ochrony Konsumenta (BMELV). Zakończenie projektu przewidziane jest na rok 2014. Do tego czasu proces będzie optymalizowany do skali przemysłowej w celu uzyskania jak największej wydajności przy jak najmniejszym wkładzie energii i jak najmniejszej emisji odpadów.

W związku z brakiem naturalnych zasobów ropy naftowej na swoim terytorium, wiele krajów jest uzależnionych energetycznie od innych. W takiej sytuacji jest również Polska. Wysokie ceny tego surowca powodują, że korzystanie z dostępnych alternatyw staje się coraz bardziej korzystne ekonomicznie. Zastąpienie ropy innym surowcem, chociaż w niektórych gałęziach przemysłu, może przynieść wymierne korzyści, nie tylko ekonomiczne, ale również dla środowiska naturalnego.

Tomasz Domagała