Na zdjęciu – para starszych ludzi, na plaży nudystów… Mimo, że nie widać ich twarzy, możemy domyślać się, że są… pełni życia! W tym wieku?!? TAK! Czemu, niektórzy ludzie dożywają swoich 110-tych urodzin? Czy jest to kwestia genów, higieny życia, szczęścia czy kombinacja wszystkich powyższych elementów…?

Długowieczna Elita

Naukowcy, przyglądający się fenomenowi „super stulatków‟, dokonali sekwencjonowania genomu 17 osób w wieku od 110 do 116 lat. Celem przeprowadzonej procedury było zweryfikowanie, czy badane osoby posiadają określone cechy genetyczne, odpowiadające za ich „członkostwo w elitarnym klubie”, który na całym świecie liczy zaledwie 75 członków i jest znacząco nadreprezentowany przez kobiety.

‒ To początek poszukiwania kluczowych genów odpowiedzialnych za ekstremalną długowieczność ‒ stwierdza Stuart Kim, profesor biologii rozwojowej i genetyki Uniwersytetu Standford, którego badania zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym PLOS ONE”.

Zdrowe jedzenie? Sen? Ćwiczenia fizyczne? Dobre geny po babci?

Odpowiedź, na stawiane przez naukowców pytania o długowieczność, nie jest prosta. Przeprowadzone badania nie wskazały na występowanie wspólnej cechy genetycznej w przebadanych próbkach DNA, wskazały natomiast na  prawdopodobieństwo współwystępowania wielu różnych czynników odpowiedzialnych na możliwość osiągnięcia wieku przekraczającego 110 lat.

‒ Mieliśmy nadzieję na odnalezienie genu długowieczności ‒ komentuje prof. Kim i z rezygnacją przyznaje ‒ Byliśmy bardzo zawiedzeni. ‒

Badanie było pierwszym krokiem w kierunku bliższego przyjrzenia się genotypom „super stulatków‟. Wcześniej, przeprowadzono trzy badania nad genomem jednej lub dwóch takich osób ‒ relacjonuje prof. Kim.

Lubię sobie zapalić...

Tym razem do udziału w badaniach zaangażowano szesnaście kobiet i jednego mężczyznę, wszyscy zamieszkiwali na terenie Stanów Zjednoczonych. Piętnaścioro badanych było białych, jeden należał do rasy czarnej, a jeden był pochodzenia hiszpańskiego. Wszyscy zmarli w czasie, w którym przeprowadzano badania.

Profesor Kim jest jednak przekonany, że podstawą ekstremalnej długowieczności jest odpowiednia kompilacja genów. Prawdopodobnie jednak, kwestia jest bardziej skomplikowana niż jedna mutacja genów, która spowalniałaby proces starzenia niektórych ludzi.

‒ „Super stulatkowie‟ posiadają inny zegar biologiczny, pozwalający im zachowywać wysoką funkcjonalność przez bardzo długi czas. Chcieliśmy dowiedzieć się jak ten mechanizm funkcjonuje. Jest to z całą pewnością kwestia genetyki ‒ stwierdza prof. Kim, który współpracował z Stephenem Coles’em z Gerontologicznej Grupy Badawczej i innymi specjalistami.

‒ Wyniki badań wskazują, że wpływ czynników genetycznych jest złożony. ‒ dodaje prof. Kim. Prof. Stuart Kim. Jednocześnie zauważa, że siedemnastu z badanych nie wskazało żadnych oczywistych nawyków zdrowotnych, które tłumaczyłyby ich długowieczność. Badani nie wykazali żadnych specjalnych nawyków żywieniowych czy zdrowotnych (związanych z utrzymaniem kondycji fizycznej). Co ciekawe, blisko połowa z nich była palaczami!

Suszi kusi… na wieki!

Japonka, Misao Okawa, 116-latka urodzona w 1898 roku uznawana jest za najstarszą żyjącą osobę na ziemi. Zapytana podczas przyjęcia urodzinowego o receptę na długowieczność poleciła jedynie dwie rzeczy: jedzenie sushi i dbałość o sen.

Artykuł powstał na podstawie: Will Dunham, „Scientists scour the genoms of people who live past 110 years‟, dostępne przez: http://www.reuters.com/article/2014/11/12/us-science-aging-idUSKCN0IW2AM20141112 (17.11.2014)